Rekordår för Storhogna Högfjällshotell & SPA i Vemdalen

Rekordår för Storhogna Högfjällshotell & SPA i Vemdalen

Storhogna Högfjällshotell & SPA summerar en rekordsäsong 2014/2015 med ökad omsättning, hög gästnöjdhet och fler besökare än någonsin tidigare. Förutom fjälldestinationens givna turistmånader under vintern så lockar barmarkssäsongen och månader som augusti, september och maj visar fina resultat.

Totalt redovisar Storhogna en omsättningsökning som är 9 % högre än föregående år. Gästantalet ökade med 5% under året till 17800 boende gäster. Plus många externa gäster som besökt restaurang, spa och bad.

Vi är oerhört glada över den fantastiska utveckling Storhogna Högfjällshotell & Spa haft under senare år med ökad omsättning för fjärde året i rad. Året 2014/2015 gjorde vi det bästa driftsresultatet genom tiderna. Vi jobbar mycket med detaljerna och möjligheten att kunna erbjuda en attraktiv produkt som passar en bred kundgrupp – året om.Spabesökaren, vandraren, skidåkaren, livsnjutaren, golfaren – alla ska känna att det är något som lockar till besök på Storhogna, berättar Charlotte Mannerson, VD och delägare av Storhogna Högfjällshotell & SPA

Ett ökat intresse av att besöka fjällen under sommarhalvåret menar Charlotte Mannerson är en del i Storhognas succéår. Destination Vemdalen har satsat på upprusta rastplatser och leder i området, golf och fjällvandring/löpning utövas i större utsträckning och lokalmarknaden har fått upp ögonen för Storhogna som utflyktsmål.

Hälsotrenden är inne i en boom i Sverige och innebär att många söker sig till fjällen även under sommarhalvåret för att vandra, spela golf, fiska och cykla m.m – helt enkelt för att uppleva naturen. Detta gör att våra besökare under sensommaren och framför allt försommaren har ökat markant. Under maj i år ökade omsättningen med 13 % jämfört med maj förra året. Även våra fantastiska medarbetare har bidragit mycket till säsongens fina siffror. Att de utgör en viktig framgångsfaktor framgår tydligt i gästundersökningen. Jag är väldigt stolt över deras insats,fortsätter Charlotte Mannerson.

Årets resultat möjliggjorde investeringar i renovering av flera badrum och nytt ventilationssystem i miljöhänsyn. Under hösten startar uppbyggnaden av en helt ny vedeldad fjällbastu i anslutning till hotellet med relax och bastu för mindre grupper och för konferens i avskild miljö.

Den 31a juli öppnade hotellet för säsongen med en helt fullbokad premiärhelg. Inför året fortsätter vi att utveckla Storhogna genom att förbättra och förfina flera detaljer som kommer att påverka våra gäster positivt. Vid säsongsstart ser bokningsläget positivt ut och redan nu är 1600 fler gästnätter bokade än vid motsvarande tid förra året, avslutar Charlotte Mannerson.

Jacob Dahlberg

Presskontakt Vd Cibola Holding AB +46 70 911 97 05