Storhogna Högfjällshotell & Spas platschef, Anna Hansson tillsammans med Statsministern och Näringsministern

Statsministern besöker Storhogna Högfjällshotell & Spa

I samband med sin Sverigeturné besökte under gårdagen Statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg, Storhogna Högfjällshotell & Spa för att prata landsbygdspolitik.

Statsminister Stefan Löfven talar om att han uppskattar naturen och talar om vikten av en stark besöksnäring. Tillsammans med näringsminister Mikael Damberg är han ute på en turné i landet för att prata landsbygdspolitik. Ett av stoppen blev Storhogna Högfjällshotell & Spa och Samevistet där statsministern bland annat diskuterade kommande satsningar på vandrings- och skoterleder och vikten av en stark besöksnäring.

Till Samevistet tog sig våra ministrar med skoter, både Stefan Löfven och Mikael Damberg har varit i destinationen tidigare och det var inte heller första gången herrarna satt på en skoter.
- Jag har åkt skoter hit förut faktiskt men sist jag var här var det en tjock dimma över hela området så det var svårt att se något, berättar Mikael Damberg.
Den här dagen hade våra besökare lite bättre tur med vädret. Solen sken och det var vindstilla vid Samevistet som ligger ungefär 3 kilometer från Storhogna.

Vid Samevistet väntade en delegation av mediarepresentanter men också några aktörer från den lokala besöksnäringen. Bland annat fanns Anna Hansson, platschef på Storhogna Högfjällshotell & Spa, Anders Lundqvist, Skistar och kommunalrådet Therese Kärngard från Bergs kommun på plats.

- En sak som faktiskt är unikt just i Destination Vemdalen är att destinationen sträcker sig över en kommungräns och att båda kommunerna är delägare i det lokala Destinationsbolaget, förklarar Therese Kärngard.

Passande nog var ett av dagens samtalsämnen just skoter- och vandringsleder.
- Vi vill se hur vi kan utveckla möjligheterna både för skoteråkning på vintern men också vandringsleder på sommaren. Så att vi kan få ännu mer glädje av skoteråkning och kunna promenera runt i denna fantastiskt vackra natur även på sommaren, förklarar statsminister Stefan Löfven.

Näringsminister Mikael Damberg förklarade att besöksnäringen är en av de prioriterade områdena som regeringen jobbar väldigt hårt med. Han förklarar också att lederna är en väldigt viktig del av det, för att besökarna både ska kunna vandra och åka skoter.

Sammanfattningsvis en väldigt trevlig och givande dag med besöksnäringen, politik och fjället i fokus.

Charlotte Mannerson & Anders Treschow

Presskontakt Ägare och VD respektive Styrelseordförande Charlotte 070-731 03 70