Säsongens instruktörer är Vasaloppsvinnare Henrik Eriksson och Vasaloppsvinnare samt Os-gulldmedaljör Jan Ottosson.

Pressmeddelande -

​Vasalopsläger med Vasaloppsvinnare och OS-medaljörer på Storhogna Högfjällshotell & Spa i Vemdalen

Storhogna Högfjällshotell & Spa bjuder i vinter in till Vasaloppsläger. Då samlas längdåkare från hela Sverige som får uppleva en helg med träning tillsammans med en Vasaloppsvinnare, där de kan förbättra tekniken och utvecklas som skidåkare.

Storhogna Högfjällshotell & Spa i Vemdalen är sedan 2006 ett officiellt Vasaloppscenter inom både längdskidåkning och löpning. Med sitt läge på fjället, 755 meter över havet, kommer spåren igång tidigt på säsongen och håller hög standard. Säsongen första Vasaloppsläger hölls redan den 22-24 november där Vasaloppsvinnaren Henrik Eriksson stod som coach. Lägret startade upp med värdefulla tips och praktik i vallaboden. Deltagarna fick sedan under två dagar personlig teknikträning i spåret med filmning, kostråd, taktik i långlopp, varvat med gemensamma måltider i Storhognas Vinterträdgård.

Anna Åhr från Vallentuna, var en av deltagarna och hon siktar på att göra debut i Vasaloppet 2020.

– Henrik Eriksson var en suverän coach, både enkel och tålmodig, med bra övningar. Vi fick både individuell feedback och i grupp, men lärde oss också mycket av att titta på varandra. Det var helt perfekt att få testa skidorna och få tekniktips så här i början av säsongen. Då vet man vad man ska jobba vidare med, berättar Anna Åhr.

– Det blev en skön helg där man bara kunde fokusera på skidåkningen och sen blev det sociala i träningsgruppen en bonus, avslutar Anna.

Nästa Vasaloppsläger är den 17-19 januari och då är det OS-guldmedaljören och Vasaloppsvinnaren Jan Ottosson som är huvudinstruktör tillsammans med Storhognas egna längdtränare

Jacob Dahlberg

Presskontakt Vd Cibola Holding AB +46 70 911 97 05