Pierre Gerbais Champagne ny producent hos Storia Wine

Pierre Gerbais är en medelstor producent av Champagne, dock med ett mycket starkt miljöfokus och engagemang. Målsättningen med vinerna från Pierre Gerbais är att skapa naturliga och nyanserade viner med typicitet. Idag produceras 6 viner: Pinot Noir (Blanc de Noir), Pinot/Chardonnay (Reserve), Pinot Blanc (Blanc de Blancs), Chardonnay (Blanc de Blancs), Rosé samt ett stilla Pinot Noir. Speciellt med gården är att den ligger I den sydligaste delen av Champagne (från den senaste expansionen) och dessutom att man i princip inte använder sig av doussage och att vinerna därmed är mycket naturliga i sin framtoning.

- Vi är oerhört glada över att få jobba med Champagne Pierre Gerbais, som är en duktig producent som gör fantastiska viner. Vi har börjat sälja vinerna på vår egen vinbar, Terrenos Vinotek och fått en fantastisk respons. Vårt första lager är så gott som slut och vi väntar mer vin inom kort. I början av året kommer också ett eller två av vinerna att lanseras på Systembolagets beställingssortiment, säger Ludvig Mörnesten på Storia Wine.

Pierre Gerbais får oftast mest uppmärksamhet för att vara den producent som odlar mest Pinot Blanc i Champagne-distriktet varav vissa vinrankor är så gamla som från 1904.

Storia Wine har tecknat avtal om representation av Champagnehuset Pierre Gerbais. Detta innefattar representation av varumärket inom samtliga marknadskanaler.

Storia Wine

Ludvig Mörnesten

ludvig.mornesten@storiawine.com

www.storiawine.com

Pierre Gerbais

Aurelien Gerbais

aurelien.gerbais@gmail.com

Om Pierre Gerbais

Pierre Gerbais är en medelstor producent i Champagne och man producerar i snitt 200 000 flaskor om året. Ungefär hälften av dessa är under etiketten Reserve. Gården drivs av Aurelien Gerbais, fjärde generationens vinmakare på gården.

Om Storia Wine

Storia Wine är en ung vinimportör som tack vare samlad erfarenhet, entusiasm och vilja erbjuder spännande viner från hela världen till såväl Systembolaget som till andra aktörer – inte minst i vårt eget vinotek på Scheelegatan i Stockholm. Våra HoReCa-produkter säljer och distribuerar vi tillsammans med Stockholm WineLab. Storia Wine är ett helägt dotterbolag till vingården Terreno i Toscana.