Heliga Birgitta som barn på Finsta.

Kom närmare heliga Birgitta och hennes Finsta med ljudappen Storyspot

Hur känns det att som sjuårig flicka plötsligt få en uppenbarelse? Eller behöva lämna sitt barndomshem för att mor just har gått bort? Kanske så här. Hörlurar och en telefon är allt du behöver för att ta del av bitar ur heliga Birgittas liv och barndom på Finsta.

Heliga Birgitta är en av Sveriges första (och kanske största?) internationella kändisar. Den 23 juli är Birgittas himmelska födelsedag då hon dör i Rom 1373, i år för 650 år sedan. Med anledning av jubileet arrangerar Finstastiftelsen en Birgittavecka under 17-23 juli, och i samband med veckan lanseras fyra nyproducerade ljudberättelser i appen Storyspot. Berättelserna följer Birgittas liv, från mamma Ingeborgs upplevelser som gravid, till hur Birgitta reser till Rom för att få påvens godkännande att starta klostret i Vadstena.

"Vi är mycket stolta över att heliga Birgitta bott i vår bygd och att hon fortfarande 650 år efter sin död är lika aktuell och ihågkommen. Vår ambition att vårda heliga Birgittas minne har med Storyspots goda kunskaper om att ställa samman berättelser gjort att Birgittas liv på Finsta fått ytterligare en dimension," säger Kristina Mattsson, sekreterare i Finstastiftelsen.

Berättelserna om heliga Birgittas Finsta som har premiär i Storyspot är:

Ingeborg ber för sin dotter vid St Brigidas källa
Ingeborg Bengtsdotter är gravid och har gått till St Brigidas källa för att be. Hon vill tacka det ofödda barnet i hennes mage, som redan räddat henne till livet en gång. Bara någon månad tidigare, när hon och maken Birger strax utanför Ölands kust fick uppleva en fruktansvärd storm som slog skeppet de färdades på i spillror…

Birgittas första uppenbarelse
Det är natt på Finsta, men den sjuåriga Birgitta kan inte sova. Tankarna på vem hon egentligen är, håller henne vaken. Då händer något som kommer att förändra hela hennes liv.

Birgittas bönegrotta
Birgitta är 11 år och hennes mamma har just gått bort. Och snart måste också hon lämna barndomshemmet Finsta för att uppfostras på Aspenäs av sin moster Katarina. Men första besöker hon den lilla stengrottan, som har kommit att bli hennes alldeles egen.

Birgitta-stigen och den långa vägen till Rom
Birgitta sitter i sin bostad Piazza Farnese i Rom. Hon skriver på ännu ett brev till påven; nu måste han komma tillbaka till Rom och ge henne tillåtelse att starta klostret i Vadstena. Det hon fått i uppdrag av gud att grunda. Det är länge sedan hon lämnade Finsta nu. Och vägen till Rom har varit lång och krokig.

Lyssna på ljudberättelserna genom att ladda ner Storyspot gratis där appar finns. Sök efter platserna på kartan eller skriv ”Finsta” i Sökrutan. Lyssna hemma eller på plats där det hände.

Ljudberättelserna är ett samarbete mellan Finstastiftelsen och Storyspot. Inläsning av Linda Segtnan.

Heliga Birgitta var Sveriges första kvinnliga författare och den enda svenska som grundat en klosterorden. Hon avled i Rom 23 juli 1373 och helgonförklarades av påven Bonifatius IX den 7 oktober 1391. Den 7 oktober varje år firas Birgitta-dagen till minne av den Heliga Birgitta. Den 1 oktober 1999 utsågs hon av Påven till skyddshelgon. Läs mer om Heliga Birgitta-veckan på Finstastiftelsen på finstaforeningen.se

Mer information om Storyspot finns på hemsidan.

Kontaktuppgifter:
Gunilla Larsson, Finstastiftelsen