Mångmiljonvinster när Boverket råder branschen att använda stomskydd

Mångmiljonvinster när Boverket råder branschen att använda stomskydd

Boverket menar nu att stomskydd bör användas till alla typer av fasadbeklädnader på lättregelkonstruktioner. Ändringen ska förhindra fukt- och mögelskador vilka kostar samhället hundratals miljoner kronor årligen. Ett system som uppfyller de nya reglerna är StoGuard, Sto Scandinavias stomskydd som funnits på den svenska marknaden sedan 2008. De nya byggreglerna gäller från den 1 juli i år.

I de nya byggreglerna får byggbranschen rådet att använda kapillärbrytande stomskydd i kombination med dränering i fasaden för att leda ut eventuell inträngande fukt från byggnader. Boverket förtydligar att det allmänna rådet är en ”nivåsättande regel”. Enligt beräkningar som Boverket gjort kan åtgärdsbehoven av putsade fasader därmed minskas med 320 miljoner kronor årligen samtidigt som byggkostnaderna endast ökar med 40 miljoner kronor om branschen följer det nya rådet om stomskydd.

Samhällsnytta ur flera perspektiv
Boverkets regeländring gällande stomskydd är inte bara en samhällsekonomisk vinst. Stomskyddet ger också stora hälsovinster med ett bättre inomhusklimat eftersom exempelvis mögelproblem minimeras.

- StoGuard förbättrar även byggnadens lufttäthet, säger Johan Claesson, produktchef på Sto Scandinavia. Flera oberoende rapporter visar att när draget och värmeläckaget minskar i byggnaden så ökar såväl komforten som energibesparingarna. Stomskyddet StoGuard har använts på den svenska marknaden under många år men nu när fördelarna stärks med Boverkets nya regler så ser vi en mycket ljus framtid för vårt stomskydd.

Stomskyddande sedan 2008
I USA har StoGuard funnits sedan 1990-talet och redan 2008 tog Sto Scandinavia in produkten till den svenska marknaden. StoGuard är en vattenburen produkt som enkelt appliceras på stommens vindskyddsskiva pensel eller roller och som därefter blir 100 procentigt vatten- och lufttät samtidigt som den fortfarande är ångöppen så eventuell byggfukt kan torka ut.

- Vi ser givetvis mycket positivt på Boverkets regeländring eftersom vi nu tror att fler får upp ögonen för systemets fina egenskaper, säger Johan Claesson. StoGuard håller nu på att P-märkas vilket innebär att stomskyddets kvaliteter blir omsorgsfullt testade och dokumenterade av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

I stomskyddet från Sto ingår flera olika produkter vilka gör det möjligt att täta skivskarvar, skruvskallar och anslutningar vid exempelvis fönster, rörgenomföringar och balkonger.

Väderskyddat byggande
Om stomskyddet appliceras tidigt i byggprocessen fungerar det även som väderskydd för regelverk och vindskivan fram till att fasadsystemet monteras, enligt en ny SBUF-rapport. När klimatskalet tätas ökar dessutom effekten av byggvärme och styrda torkmetoder.

StoGuard används även på massiva fukttåliga stommar men då främst för att täta vid anslutningar och genomföringar. StoGuard kan med fördel appliceras som stomskydd bakom alla slags fasader, exempelvis bakom tegel,trä, natursten, fasadskivor och puts på utvändig isolering m.fl.

Sto Scandinavia AB ingår i tyska koncernen Sto SE & Co. KGaA, en av världens ledande leverantörer av isolerade fasadsystem. Sto utvecklar, producerar och marknadsför produkter inom områdena Fasad, Interiör, Betong och Golv. Koncernen har ca 4800 anställda över hela världen och omsätter ca 1,1 miljarder euro. Sto Scandinavia har verksamhet i samtliga nordiska länder, 200 medarbetare och en omsättning på ca 550 mkr.
www.sto.se