Fler boenden, högre fallhöjd och ännu mer snösäkert. Massor av nyheter i Stöten i Sälen!

ÄNNU BÄTTRE SKIDUPPLEVELSE I STÖTEN I SÄLEN

Fler boenden, högre fallhöjd och ännu mer snösäkert!

De senaste säsongerna kan inte sammanfattas som annat än en succé för Stöten. I takt med fortsatta investeringar i anläggningen har gästerna blivit ännu nöjdare. Något som i sin tur gett Stöten några av skidsveriges tyngsta utmärkelser, såsom Sveriges bästa skidort. Och kommande säsong ska inte bli något undantag.

- Kort sagt investerar vi nu ytterligare för att förbättra samtliga delar i anläggningen ännu mer. Allt för en än bättre skidupplevelse för våra gäster, säger Johan Thorn, vd Stöten i Sälen.

- Vi har valt att lägga i ytterligare växlar och gasa framåt i stället för att bromsa vilket helt klart har skördat frukt. Att vi tog beslutet att satsa oss ur krisen är vi glada för idag. Vi slog nya rekord i antal gäster även under de gånga pandemisäsongerna samtidigt som gästernas nöjdhet ökade, berättar Johan Thorn, Stötens vd.

De senaste åren har varit en lycklig framgångssaga för Sälenfjällens nordligaste skidanläggning.

Mångmiljoninvesteringar i nya snöläggningssystem, liftar, nedfarter, boenden och övrig kringservice som kaféer och restauranger har gjort att Stöten fortsatt att växa och därmed kunnat möta upp det ökande antalet gäster för varje år. Allt sammantaget har bidragit till mycket nöjda gäster. Och efter omröstningar i landets största skidmedia Freeride vann Stöten utmärkelserna ”Sveriges bästa skidort”, ”Sveriges bästa pist” och ”Sveriges bästa skidort för barnfamiljer” för andra året i rad, samt ”Sveriges bästa park”.

Och nu satsar Stöten vidare. Inför kommande säsong har cirka 60 friska miljoner investerats i skidprodukter, bland annat i snöläggningsystemet, som nu omfattar cirka 90 procent av alla nedfarter. Med andra ord är majoriteten av anläggningen snösäkrad, vilket skapar ultimata förutsättningar för ett bra underlag samt en tidig start på skidsäsongen. Ytterligare bonus med det uppgraderade systemet är att elförbrukningen minskar och att de positiva miljöaspekterna blir fler.

En helt ny lift, som får namnet ”Knapp 398”, öppnas. Hit kommer också en helt ny nedfart från Skidtorget att sträcka sig. Som alltid genomgår även samtliga restaurangers utbud en förfining med lite nya rätter och koncept.

Sälens högsta fallhöjd – nu ännu högre!

Sälenfjällens högsta fallhöjd om 370 meter har nedfarten Älvan länge stoltserat med. Nu slås det egna rekordet då fallhöjden utökas till 398 meter! Detta då en helt ny nedfart, och den förra årets nya nedfart Nissen, anläggs och knyts an till Älvan, som för övrigt vunnit priset ”Sveriges Bästa Pist” två gånger.

Framtiden är ljus!

Belysningen förbättras i Stötens nedfarter. Några av de ljusa nyheterna är att World Cup-backen nu får belysning på båda sidor, samtidigt som de som tränar i parken får bättre sikt, då belysning där satts upp från toppen och ner till första avstigning. Även WC-backens lite hemliga syster Parallellen samt nedfarterna Tomten, Tomteluvan och Granen får fullvärdig belysning av högsta klass.

Fler laddstationer för elbilar!

Sedan tidigare finns det laddstationer för elbilar i Stöten. Men för att göra det ännu smidigare för elbilsägare att vistats i anläggningen har nu ytterligare tio platser uppförts på Stötentorgets övre parkering.

Ännu mer av världens bästa Vargy!

Vargys äventyrsbana är en redan mycket populär skogsslinga för hela familjen. Till kommande säsong har upplevelserna i äventyrsbanan blivit fler, med olika figurer och möjlighet till skattjakt. En helt ny grillplats har också anlagts i banans slut. Och inte nog med det - en liten varg har viskat att nya låtversioner är på gång från allas vår favoritvarg. Nya heta versioner som det kommer att berättas mer om inom kort.

Stöten Race Academy vässas!

Den omåttligt populära träningsarenan Stöten Race Academy har både breddats och blir längre, då den nu kommer att ha sin start från toppen. Dessutom blir den nu belyst från båda sidor!

Stöten Race Academy är ett skräddarsytt helhetskoncept för grupper som vill fokusera på träning, teknik samt få tillgång till skidbackar och en mängd andra faciliteter.

Flera nya boenden i Stöten!

Dalaviste, som beräknas stå bofärdigt från vecka 10, är ett exklusivt typ av boende med storslagna fjällvyer och ski in/ski out-läge. En fjällbostad för de kräsna gästerna med höga krav på boendestandard. Materialvalen är genomgående högkvalitativa och samtliga bostäder har fönsterpartier som sträcker sig från golv till tak. Samtliga har generöst tilltagna balkonger och uteplatser i sydvästläge.

Nya boenden finns även i Ranchenplatån. Här handlar det om lägenheter i tvåvåningshus med fjällkänsla om spatiösa 55 respektive 70 kvadratmeter. Samtliga med balkong/uteplats, braskamin, bastu, dubbla badrum med dusch och tvättmaskin.

Övre Nordklint utökas också. Här uppförs spatiösa premiumboenden för riktigt stora sällskap, kanske företaget eller hela släkten? Totalt fyra nya hus med 18, 14 respektive 10 bäddar som väntas vara bofärdigt till jul.

Det här är Stöten i Sälen AB: En av Sveriges ledande skiddestinationer. Sälens bästa skidåkning enligt en undersökning utförd av Synovate och nyhetsmediet Freeride. Sälenfjällens nordligaste skidanläggning belägen i nordvästra Dalarna. Stöten i Sälen har 23 liftar och 50 nedfarter. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. 9 000 bäddar finns i området. Stöten erbjuder såväl konferenser, som grupp- och privatresor. Skidresorna säljs via återförsäljare och även direkt via Stöten i Sälen AB. Under vintersäsongen har Stöten i Sälen AB cirka 250 medarbetare.