Inför den kommande säsongen presenterar Stöten flera stora nyheter, däribland 1 000 nya bäddar och fortsatt utbyggnad av snösystemet, dessutom tas de första spadtagen för det nya Soltorget Ski Lodge.

Hattrick i priser, miljövänliga lösningar och 1 000 nya bäddar är bara några av nyheterna i Stöten för säsongen 2021/2022

Stöten går in i denna säsong med utmärkelserna Sveriges bästa skidort, Sveriges bästa skidort för barn och Sveriges bästa pist i bagaget och arbetar nu vidare för att vara Sveriges bästa skidort. Inför den kommande säsongen presenterar Stöten flera stora nyheter, däribland 1 000 nya bäddar och fortsatt utbyggnad av snösystemet, dessutom tas de första spadtagen för det nya Soltorget Ski Lodge, som kommer stå klart under 2023.

I våras vann Stöten hela tre guldmedaljer när destinationen blev framröstad som Sveriges bästa skidort, Sveriges bästa skidort för barnfamiljer samt Sveriges bästa pist av skidmediet Freeride:s läsare.

Utöver de fina utmärkelserna bjuder Stöten på flera nyheter i år. Stöten är bland annat i färd med att utöka sin bäddkapacitet då bygget av det nya skidhotellet, Soltorget Ski Lodge på populära Soltorget, påbörjas i år. Soltorget Ski Lodge blir Stötens enskilt största investering någonsin och beräknas kosta över 200 miljoner kronor. Soltorget Ski Lodge blir hela 6 500 kvadratmeter stort och inrymmer allt från restauranger, butikslokaler och 50 lägenheter med totalt 344 nya bäddar. Allt väntas stå klart i december 2023. Dessutom gör man plats för uppemot 1 000 nya bäddar med ski-in/ski-out läge runt omkring på anläggningen samt bygger en ny camping med 108 platser och servicehus.

Vi är väldigt stolta över de fina utmärkelserna och vi ser det som ett gott betyg på de långsiktiga investeringar som vi har arbetat med under föregående säsonger. Nu tar vi nästa steg i vår utveckling med vårt nya hotell, Soltorget Ski Lodge och alla de förbättringar som vi jobbar med för att fortsättningsvis erbjuda skidåkning i toppklass,” säger Johan Thorn, VD, Stöten i Sälen AB.

Klimatsmarta förbättringar med utökat snösystem

Stöten i Sälen AB investerar 30 miljoner i skidåkningen med investeringar i bland annat snösystem och belysning. På så sätt får gästerna möjlighet till ännu fler och minnesvärda åk då det kommer ny effektivare belysning med både bättre ljus och lägre energiförbrukning i World Cup-backen. Nedfarten Granen som inte tidigare har varit upplyst, får samma effektiva nya belysning. Den blåmarkerade Granen görs bredare inför säsongen och är Sälens längsta belysta nedfart med sina 1 900 meter, här har hela familjen möjlighet att cruisa ner i behagligt tempo med milsvid utsikt under tidig morgon till sen kväll. Den nya belysningen är inte bara ett steg mot en mer hållbar skiddestination utan förlänger även åktiderna för Stötens skidgäster med flera timmar. Även hotellet Mountain Lodge investerar till kommande säsong med ett utbyggt hotell med relax, bastu och pool. Vidare etableras även en helt ny restaurang i Granfjällsbyarna, restaurang Bulldog Lodge.

Stöten fortsätter även att finputsa och bygga ut sitt snösystem. Att nu över 80 procent av alla nedfarter har tillgång till snösystem gör att större delen av anläggningen är snösäkrad, vilket skapar ultimata förutsättningar för ett bra underlag samt en tidig start på skidsäsongen, som kommer gästerna till gagn. Även i maskinparken tar Stöten ett steg för att bli mer klimatsmart. Säsongens två nya pistmaskiner har nämligen motorteknologin som bidrar till minskade utsläpp och dieselförbrukning.

En nyhet för de allra minsta gästerna är två nya rullband. Ett 21 meter långt rullband från Sunkid placeras på Soltorget, i anslutning till skidskolenedfarten Vargen och ett lika långt rullband ersätter det gamla på Skidtorget.

Ännu bättre träningsmöjligheter

Stöten har en lång historia i tävlingsåkning och har genom årens lopp haft både Världscuptävlingar, SM-tävlingar och Telemarks-VM. Med avstamp i Stötens goda skidförhållanden växte träningskonceptet Stöten Race Academy fram. Detta är ett skräddarsytt helhetskoncept för grupper som vill fokusera på träning, teknik samt få tillgång till skidbackar och en mängd andra faciliteter. Nytt för i år är att träningsarenan i World Cup-backen utökas i längd, vilket betyder ännu längre åkning i svart och röd lutning.

Alla våra investeringar siktar på att ge våra gäster en bättre upplevelse. Våra förbättringar säkerställer att vi fortsätter leverera en komplett och prickfri skidupplevelse för alla typer av skidåkare, både barnfamiljer och erfarna skidåkare ska uppleva att deras behov tillgodoses hos oss. När vi utvidgar bäddkapaciteten ska vi även säkra att kapaciteten på pister och liftar följer med. Speciellt i dessa tider är det är avgörande att bevara och skapa utrymme på hela anläggningen,” säger Johan Thorn, VD, Stöten i Sälen AB.

Restaurang i backen

Restaurang Fjällkåtan restaurangen belägen i skidbacken, har omarbetat sitt koncept för i år. Restaurangen genomgår ett ansiktslyft i form av en större renovering och fokus läggs på vällagad mat, behaglig och inbjudande atmosfär samt middagspaket och konceptuella evenemang såsom fonduekvällar och nyårsfirande, under både låg- och högsäsong.

Längre slinga till hundspannsturerna

Stöten erbjuder inte bara Sälens bästa skidåkning, men också aktiviteter utanför pisterna. I år är det en ny hundspannsaktör som erbjuder hundspannsupplevelser hos Stöten. Destinationen har skapat en ny slinga som gör det möjligt att få en både längre och trevligare tur tillsammans med våra fyrbenta vänner ut i den orörda fjällmiljön.

Det här är Stöten i Sälen AB: En av Sveriges ledande skiddestinationer. Sälens bästa skidåkning enligt en undersökning utförd av Synovate. Sälenfjällens nordligaste skidanläggning belägen i nordvästra Dalarna. Stöten i Sälen har 22 liftar och 49 nedfarter. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. 9 000 bäddar finns i området. Stöten erbjuder såväl konferenser, som grupp- och privatresor. Skidresorna säljs via återförsäljare och även direkt via Stöten i Sälen AB. Under vintersäsongen har Stöten i Sälen AB cirka 250 medarbetare.

Related content