Stöten kammade hem tre utmärkelser vid Freerides omröstning under årets säsong.

HATTRICK I PRISER TILL STÖTEN I SÄLEN!

Hela tre guldmedaljer får Stöten när skidentusiaster har röstat fram Sveriges bästa skidort, Sveriges bästa skidort för barnfamiljer och Sveriges bästa pist. Stöten vinner alla tre omröstningarna med god marginal.

Sveriges största skidmedia Freeride, eller rättare sagt Freerides skidentusiastiska läsare, är eniga om vilken svensk skiddestination de vill se på prispallen under säsong 20/21. Stöten i Sälenfjällen kammade hem hela tre av omröstningarna med råge. Stöten beskrivs som en ”en pärla i norra Sälenfjällen med Sälens största fallhöjd” och vinner omröstningen om Sveriges bästa skidort 20/21 med 21 procent av de totalt 12 658 rösterna. Lika säkra har läsarna varit på att Stöten skulle få priset för Sveriges bästa skidort för barnfamiljer, 23 procent lade sin röst på Stöten i denna kategori. Sist men inte minst, vinner Stöten också i kategorien Sveriges bästa pist för sin svarta pist Älvan med hela 31 procent av rösterna.

”Vi är otroligt stolta och hedrade över våra tre utmärkelser. Lite extra glad blir man när det är skidentusiaster som Freerides läsare som röstar på oss. Vi har under lång tid investerat i utvecklingen av Stöten, och det är härligt att vårt ambitiösa förbättringsarbete uppskattas av både barnfamiljer och de som vil ha lite tuffare skidåkning,” säger Johan Thorn, VD, Stöten i Sälen.

De senaste åren har Stöten investerat dryga 300 miljoner kronor i att utveckla anläggningen. Storsatsningar som ett helt nytt skidområde, Dalarnas längsta och snabbaste 6-stolslift, Vargy Express, och ett rejält utbyggt snöläggningssystem har bidragit till ännu bättre skidåkning. Dessutom har Stöten gjort stora investeringar på boende, men alltid i takt med utveckling av pister och liftar, för att gästerna inte ska uppleva trängsel och köer i anläggningen.

”Vi brinner för skidåkning, liksom våra gäster. Därför är det viktigt för oss att kapaciteten på pister och liftar följer med när vi bygger nya boenden. Det är avgörande att bevara och skapa utrymme på hela anläggningen, så att våra gäster kan trivas hos oss. Vi vill erbjuda ett brett utbud av nedfarter för alla skidåkare. Allt från familjevänliga nedfarten Mormors Störtlopp till den mer utmanande nedfarten Älvan,” förklarar Johan Thorn, VD, Stöten i Sälen AB.

Fakta om Stöten:

• Stöten ligger i norra Sälenfjällen, bara 15 minuter från den nya internationella flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.
  • Östra Granfjället är Sälenfjällens högsta topp med sina 948 meter över havet.
  • Stöten har 22 liftar och 48 pister från grön till svart, med Sälens högsta fallhöjd på hela 370 meter och Sälens längsta nedfart, Mormors störtlopp på hela 3060 meter.

Det här är Stöten i Sälen AB: En av Sveriges ledande skiddestinationer. Sälens bästa skidåkning enligt en undersökning utförd av Synovate. Sälenfjällens nordligaste skidanläggning belägen i nordvästra Dalarna. Stöten i Sälen har 21 liftar och 47 nedfarter. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. 8 000 bäddar finns i området. Stöten erbjuder såväl konferenser, som grupp- och privatresor. Skidresorna säljs via återförsäljare och även direkt via Stöten i Sälen AB. Under vintersäsongen har Stöten i Sälen AB cirka 250 medarbetare. Den totala omsättningen i Stöten uppgick till 250 MKR säsongen 2018/2019, varav liftomsättning svarade för 61.5 MKR.

Related content