För att ge ytterligare tyngd bakom sin slogan ”Sälens bästa skidåkning” görs nu en spektakulär storinvestering då magnetlister i pisterna ska erbjuda precis alla att kunna åka som proffs.

MAGNETLISTER GÖR ALLA TILL PROFFS I STÖTEN! Aprilskämt.

Att leverera den bästa skidåkningen till åkare på precis alla nivåer har länge varit Stötens paroll, och de senaste årens miljoninvesteringar har bland annat belönat skidanläggningen med utmärkelsen Årets Skidanläggning två år i rad.

Första spadtaget kommer att tas direkt efter denna säsongs avslut. Då påbörjas det gedigna arbetet i att förse Stötens röda och svarta nedfarter, samt parken, med magnetlister. Magneterna är av en särskild typ som återfinns hos bland annat vissa anläggningar i Dubai, och gör så att skidan fäster perfekt mot magnetlisten gömd under snön. Skidåkaren färdas sedan i förvald hastighet längs listen och gör perfekta åk – utan att egentligen behöva kunna åka särskilt bra alls.

• He är bar å åk, som Stenmark skulle ha sagt! Vi kommer att ha ett antal förprogrammerade åkprofiler att välja bland, därtill finns tre olika typer av valbara hastigheter att färdas i. Väl på skidorna är det bara att kasta sig ut och låta listen göra jobbet! Nu kommer alla att kunna prova att åka skidor som riktigt proffs hos oss i Stöten – på grund av en list. Det är vad jag kallar listigt! Kommenterar Stöten i Sälen AB den spektakulära nyinvesteringen.
  • Det är klart att detta är ett helt oprövat kort, minst sagt. Och vissa frågetecken finns att räta ut - inte minst då det kommer till säkerhetsaspekten. Vid för många minusgrader riskerar magnetkraften i listen att avta, och då kan det gå lite väl undan när mormor är halvvägs nedför vår svarta nedfart Älvan och skidorna plötsligt släpper och ska gå för egen maskin.

I dagarna blev mångmiljonaffären klar. Magnetlisterna från Dubai har redan börjat lastas och börjar läggas i marken efter att man stängt för säsongen. Allt ska vara klart innan öppningen kommande säsong. Men vissa utmaningar finns.

Hur mycket man varit tvungen att punga ut med för denna listiga investering vill Stöten i Sälen AB inte avslöja.

Det här är Stöten i Sälen AB: En av Sveriges ledande skiddestinationer. Sälens bästa skidåkning enligt en undersökning utförd av Synovate. Sälenfjällens nordligaste skidanläggning belägen i nordvästra Dalarna. Stöten i Sälen har 22 liftar och 49 nedfarter. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. 9 000 bäddar finns i området. Stöten erbjuder såväl konferenser, som grupp- och privatresor. Skidresorna säljs via återförsäljare och även direkt via Stöten i Sälen AB. Under vintersäsongen har Stöten i Sälen AB cirka 250 medarbetare.