Stöten i Sälen har 21 liftar och 47 nedfarter. Mormors störtlopp är Dalarnas- och Sälens längsta nedfart med 3 060 meter åkglädje.

STÖTEN ÄR ÅRETS SKIDANLÄGGNING!

Vi är så stolta och glada över att vara Årets skidanläggning! Det är ytterligare ett kvitto på att senaste årens satsningar och hårda arbete gett resultat! Säger Johan Thorn vd, Stöten i Sälen AB.

Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO, är skidanläggningarnas bransch- och intresseorganisation och utser varje år vinnare i tre olika kategorier varav ”Årets Skidanläggning” är en. Vinnarna korades den 21 maj.

Årets Skidanläggning tilldelas en anläggning som med utomordentligt engagemang, modiga satsningar och/eller stor idérikedom bidragit för att utveckla branschen långt utöver det vanliga, enligt SLAOs egen beskrivning.

Och i år var det Stötens tur, som även ifjol var nominerade till samma pris, att ta hem den åtråvärda utmärkelsen.

Nomineringen lyder: ”Som den nordligaste anläggningen i Sälenfjällen utvecklas Stöten lite i skuggan av de andra anläggningarna i området. Här drivs ett ambitiöst förbättringsarbete, förra årets stora liftsatsning har i år följts upp med nya fina nedfarter, bättre snöupplevelser och en imponerande skilodge. Utan att förlora sin själ fortsätter Stöten en spännande bana, till stor del tack vare engagerade medarbetare och hög servicekänsla. Stöten är en frisk uppstickare som gör skidåkningen i Sälenfjällen ännu mer attraktiv”.

Vi är stolta, hedrade och obeskrivligt glada över att vara årets skidanläggning! Vi har de senaste åren investerat stort och jobbat hårt med att utveckla hela Stöten vilket gett många mycket positiva resultat. Inte minst har vi våra fantastiska medarbetare att tacka! Vi har många som återkommer år efter år vilket gett en genuin kännedom och kunskap om Stöten, vilket märks väl i servicen till gästerna. Att vi nu dessutom officiellt blir utsedda och prisade som årets skidanläggning är ytterligare ett kvitto på att det! Johan Thorn vd, Stöten i Sälen AB.

Det här är Stöten i Sälen AB: En av Sveriges ledande skiddestinationer. Sälens bästa skidåkning enligt en undersökning utförd av Synovate. Sälenfjällens nordligaste skidanläggning belägen i nordvästra Dalarna. Stöten i Sälen har 21 liftar och 47 nedfarter. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. 8 000 bäddar finns i området. Stöten erbjuder såväl konferenser, som grupp- och privatresor. Skidresorna säljs via återförsäljare och även direkt via Stöten i Sälen AB. Under vintersäsongen har Stöten i Sälen AB cirka 250 medarbetare. Den totala omsättningen i Stöten uppgick till 250 MKR säsongen 2018/2019, varav liftomsättning svarade för 61.5 MKR.