Stöten – BÄST, helt enkelt!

Bästa skidort överlag. Men även bästa skidort för barnfamiljerna. Sedan har man Sveriges bästa pist också. Nu har skidåkarna sagt sitt – bäst i dessa tre tunga kategorierna är Stöten!

Det verkligen toksnöar priser över Sälenfjällens nordligaste skidanläggning Stöten! De senaste årens satsningar har resulterat i att man bland annat blivit utsedd till ”Årets Skidanläggning” av branschorganisationen SLAO. Och så sent som förra veckan offentliggjordes att Stöten även nu vunnit det prestigefyllda guldet ”Sveriges Bästa Skidort” i Sveriges största skidmedia Freerides läsaromröstning - för andra året i rad.

Med nästan en fjärdedel av alla röster, 23,4 procent, var det solklart att Stöten är det givna förstahandsvalet då landets skidentusiaster får säga sitt; Stöten är ”Sveriges Bästa Skidort 2022”.

Men inte nog med det. Freeride korar även vinnare i fler kategorier varje år – priser tunga som tösnö såsom ”Sveriges bästa skidort för barnfamiljer 2022” och ”Sveriges bästa pist 2022”. Och vilka vann för andra året i rad – jo, Stöten i Sälen!

Stöten har en stor andel barnfamiljer som gäster. Och dessa har bevisligen inte blivit besvikna. Av alla som röstat i Freerides tävling då bästa barnfamiljs-skidort ska utses så är nästan en fjärdedel, 22,7 procent, eniga. Stöten är bäst!

– Vi är in i märgen glada och rörda över den här utmärkelsen. Vi har satsat mycket på barnfamiljerna i våra investeringar de senaste åren, och har bland annat öppnat ett helt nytt skidområde med flera kilometer långa nedfarter i blått och grönt, som man når med dalarnas snabbaste 6-stolslift Vargy Express. Vi har även jobbar hårt med att säkerställa en hög kvalitet med ett brett utbud och gott om plaster i vår skidskola. Sist men inte minst satsar vi även mycket på att det ska finas alltifrån kreativa kringaktiviteter i Vargklubben som bra måltider för barn i våra restauranger. Hos oss ska det vara enkelt att vara både barn och förälder. Och detta är ett kvitto på att vi lyckats! Säger Johan Thorn, vd, Stöten i Sälen AB.

En lika delar omtalad som omtyckt pist är utan tvekan Älvan – Stötens svarta stolthet som sedan länge är omtalad som en av Sveriges främsta. Något som även befästes så sent som förra året då Älvan vann Freerides pris ”Årets bästa pist”.

Men även i år står nedfarten, som utgår ifrån Sälenfjällens högsta fallhöjd om 370 meter, som skidåkarnas storfavorit. 30 procent av alla som röstat tycker att Älvan är bästa pisten i Sverige! Nedfarten är inte bara lång, varierad och bjuder på storslagen utsikt över svensk och norsk fjällvärld. Älvan är faktiskt också kvalificerad för FIS GS, det vill säga storslalom, vilken denna backe är ensam om på dessa breddgrader.

Så, för den som funderar på skidsemester i Sverige är valen många. Men när skidåkarna själva får säga sitt är valet självklart: tillhör du barnfamiljen, vill åka i Sveriges bästa pist eller bara rent allmänt vill åka till Sveriges överlag bästa skidort 2022 – då är det mot Stöten kosan ska styras.

– Det finns inte ord för hur oerhört stolta, lyckliga och nöjda vi är över dessa tre tunga och fina priser! Vårt fokus är och har alltid varit skidåkningen - för åkare på precis alla nivåer. Vi har lagt stort fokus på nedfarter, liftar och snöläggningssystem, men även att i takt med att detta byggts ut, också utöka antalet boendemöjligheter, möjlighet till skidskola och annan viktig kringservice. Allt för att få ge våra gäster en perfekt skidsemester. Man ska inte bara vilja komma hit. Man ska även längta tillbaka, säger Johan Thorn, vd, Stöten i Sälen.

Det här är Stöten i Sälen AB: En av Sveriges ledande skiddestinationer. Sälens bästa skidåkning enligt en undersökning utförd av Synovate. Sälenfjällens nordligaste skidanläggning belägen i nordvästra Dalarna. Stöten i Sälen har 22 liftar och 49 nedfarter. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. 9 000 bäddar finns i området. Stöten erbjuder såväl konferenser, som grupp- och privatresor. Skidresorna säljs via återförsäljare och även direkt via Stöten i Sälen AB. Under vintersäsongen har Stöten i Sälen AB cirka 250 medarbetare.

Linn Olsson

Press contact Marknadsansvarig 070-897 61 41

Den kompletta skidanläggningen – för både nybörjare och proffs

Stöten är Sälenfjällens nordligaste skidanläggning och har länge kunnat stoltsera med den bästa och mest varierande skidåkning Sälen kan erbjuda. Med ett komplett skidsystem och Sälenfjällens högsta fallhöjd på 398 meter, har Stöten länge varit en destination för både nybörjare och proffs.