STÖTEN MÅNGMILJONSATSAR PÅ SNÖPRODUKTION

STÖTEN MÅNGMILJONSATSAR PÅ SNÖPRODUKTION

Inför den kommande vintern investerar Stöten stort i effektivisering av sitt snösystem. I och med effektiviseringen kan Stöten lägga upp till femtio procent mer snö i pisterna under marginaltemperaturer. Marginaltemperatur innebär minus en till minus fem grader. Före effektiviseringen har Stöten kunnat maximera sitt vattenuttag när det har varit optimala förhållanden.

Anläggningen har nu alltså ökat produktionen över ett större spann av minusgrader. Snösäkerheten blir högre, pisterna och de tre skidtorgen som samlar upp skidåkningen kan öppna snabbare.

Stöten blir dessutom mer miljövänligt. Nya snösystemet är smartare och förbrukar mindre el, eftersom det är automatiserat och använder till största del lågenergikanonerna.

Johan Thorn, destinationschef säger: - “Det är otroligt stimulerande att kunna visa marknaden denna stora nyhet inför vintern. Till syvende och sist är det ju snön som är den viktigaste hörnstenen i en skidanläggning. Effektiviseringen av snöproduktionen är bara en del av vad som kommer i framtiden. Ledning och ägare har en målorienterad femårsplan över hur vi ska gå tillväga för att nå våra mål."

Stöten i Sälen AB är en av Sveriges ledande skiddestinationer belägen i Sälen, nordvästra Dalarna. Anläggningens liftomsättning var 33 MKR säsongen 12/13. Anläggningen har 18 liftar och 32 nedfarter och har Sälens bästa skidåkning enligt Synovate undersökning. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. Totalt finns ca 7000 bäddar i anläggningen. Stöten erbjuder både grupp- och privatresor. Barnfamiljer, kompisgäng, seniorer samt konferenser. Skidresorna säljs inhouse via internet och telefon samt via återförsäljare. Under vintersäsongen är ca 220 personer anställda.