Stöten miljonsatsar i nytt skidområde

Stöten miljonsatsar i nytt skidområde

Upplev ett nytt skidområde med en ny lift som smidigt tar dig mellan Stötens olika torg. Det nya området inkluderar också en ny grön pist och en Ski Route, som är en markerad off-pist, perfekt för dig som vill ha lite mer utmanande skidåkning. Vi kan numera också säkerställa snötillgången ytterligare för dig som åkare. Tack vare ett utbyggt och effektiviserat snösystem, förkortas snöläggningen från hela 18 dagar till endast 8 dagar. Du kan också njuta av nya matupplevelser hos oss vinter. Välj mellan fler restauranger och Caféer, eller sväng förbi vår nya Take-away och hämta din nybakade pizza, snabbt och enkelt. Annikas Kök och Bar är årets nyhet bland våra restauranger, här vid den öppna spisen serveras vällagad husmanskost på á la carte vis och barnbuffé till de små. Välkommen till Stöten i vinter.

SKIDOMRÅDETS INNEHÅLL

Branta Torget byter namn till Skidtorget och Skidtorget byter namn till Stötentorget.

- Det finns flera anledningar till att vi flyttar och byter namn på torgen. I vår masterplan finns bl a planer på att bygga ny SkiLodge och butiker på Stötentorget. Att Branta Torget försvinner är för att visa att det nya området blir familjevänligt då vi till denna vinter miljonsatsar på det segmentet. -Säger Johan Thorn.

UTBYGGT OCH EFFEKTIVISERAT SNÖSYSTEM - 10 DAGAR KORTARE SNÖLÄGGNINGSTID
Tidigare behövdes 18 dagar för att bli färdig med snöläggningen (bilaga: Pistkarta), till vintern behövs bara 8 dagar. I och med investeringen om cirka 5 MKR kan Stöten säkerställa snötillgången ytterligare samtidigt som man blir mer miljövänlig.

NYA SKIDLIFTEN STRÄCKER SIG ÄNDA TILL BACKEN PARALLELLEN
Nya skidliften “Traversen” transporterar skidåkaren enkelt från Skidtorget till Stötentorget. Det gör det enklare för den mindre vane åkaren att åka mellan Stötens torg.

NY GRÖN BACKE - ALVEN
Nya backen Alven gör att man lätt får åtkomst att åka tillbaka till Skidtorget från Stötentorget. I samband med backen byggs en timrad grillstuga.

VARULVEN - NY SKIROUTE
Nyheter blir det även för den som är avancerad skidåkare och tycker om utmaningar. Till säsongen byggs en ny skiroute, Varulven, som är en markerad off-pist backe. Svårighetsgraden på Varulven är svart och är belägen mitt emellan Parallellen och Näcken.

UTVECKLING AV MATKONCEPT - ANNIKAS KÖK & BAR, ÄLVANS CAFÉ OCH EN STOR GRILLSTUGA
På Skidtorget har Stöten sett över matkoncepten, Nya restaurangen Annikas Kök & Bar, kommer att erbjuda vällagad husmanskost. Älvans Café erbjuder lättare rätter. Den stora timrade grillstugan tillgodoser alla gäster som tycker det är mysigt att laga sin egna mat, gästerna behöver inte ta med ved, det ordnar Stöten. En bit upp i backen Alven finns även en mindre slogbod som man kan grilla i.

DESTINATIONEN STÖTEN UTVECKLAR FÖR FRAMTIDEN - 21 MILJONER INVESTERAS I ÅR
- Vi ser satsningen på ett nytt skidområde som en viktig del för Stötens framtid. Stötens totala investering för vintern 2014-2015 kommer att vara cirka 21 miljoner kronor. Lägger vi ihop föregående års investeringar så landar vi på en total investering om cirka 40 miljoner på två år. -Säger Johan Thorn.

Karta över området finns bifogad i PDF-filen-

Destinationschef Johan Thorn, 072-243 62 80, johan.thorn@stoten.se
Marknadschef Magnus Dovallius, 070-549 68 28, magnus.dovallius@stoten.se

Stöten i Sälen AB är en av Sveriges ledande skiddestinationer. belägen i Sälen, nordvästra Dalarna. Destinationen omsätter cirka 150 MKR. Anläggningen har 18 liftar och 34 nedfarter och har Sälens bästa skidåkning enligt Synovate undersökning. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. Totalt finns ca. 7000 bäddar i anläggningen. Stöten erbjuder både grupp- och privatresor. Barnfamiljer, kompisgäng, seniorer samt konferenser. Skidresorna säljs inhouse via internet och telefon samt via återförsäljare. Under vintersäsongen är ca 220 personer anställda.