Den senaste tidens skenande elpriser har slagit hårt mot såväl privatpersoner som företag. Och Stöten är inget undantag. Dock tar nu Sälens nordligaste skidanläggning krafttag för att dra sitt strå till stacken och samtidigt säkerställa el.

VÄRLDSNYHET: APRILSKÄMT! STÖTEN I SÄLEN LÖSER ELPRODUKTIONEN - MED SKIDÅKNING!

Stöten har investerat i en världsunik teknologi som man idag presenterar – världens första solcellsbricka som fästs på skidhjälmen och gör att el produceras.

I och med det nya systemet genreraras el ifrån varje enskild åkare. El som i sin tur krävs för upplysta backar under kvällsskidåkning och värme i våra boenden. Så packa ner några extra varma plagg för inomhusbruk – just in case om inte alla nappar på vår nyhet, säger Johan Thorn, VD, Stöten i Sälen.

Den senaste tidens skenande elpriser har slagit hårt mot såväl privatpersoner som företag. Och Stöten är inget undantag. Dock tar nu Sälens nordligaste skidanläggning krafttag för att dra sitt strå till stacken och samtidigt säkerställa el i anläggningen säsongen ut. Genom ett helt nytt, unikt system som baseras på solceller i miniformat, som även kombinerats med wattmätare, kan all kraft som produceras av varje enskilt åk – ihop med den energi som solljuset genererar – bidra till el.

Systemet är helt nytt, och oerhört komplext. Via en kanadensisk underleverantör har vi fått möjlighet att som första europeiska skidanläggning bruka det här nya systemet. Det produceras el från varje åkare från två olika källor. Det går till så att man fäster en bricka med solceller på hjälmen med hjälp av kardborreband. På så vis genereras energi som i sin tur blir el så länge hjälmen befinner sig utomhus och inom ramarna för anläggningen. Så ja, man kan i stort sett sitta med hjälmen på under utomhus-afterskin och hjälpa till med elförsörjningen! Berättar Magnus Dovallius, marknadschef i Stöten i Sälen.

Vi ser ju förstås helst att alla som åker i anläggningen tar chansen att bidra till att producera el. För att vi ska kunna ha kvällsskidåkningen öppen under påsklovsveckan behöver minst 65% av våra gäster bära brickan. Blir den siffran 80% eller därutöver kan vi även fortsätta hålla värmen uppe i våra boenden. Annars tvingas vi sänka inomhustemperaturen till 16 grader. Så packa ner några extra lager varma kläder för inomhusbruk, just in case! Tipsar Johan Thorn, vd, Stöten i Sälen.

Vi tror och hoppas på succé! Inom några år siktar vi på att systemet är så utbyggt att vi kommer att vara i stort sett självförsörjande på el då vi hoppas kunna utrusta även såväl pistmaskiner som samtliga medarbetare med chip och solceller. Vi ska inte bara kunna erbjuda den bästa skidåkningen – vi vill även kunna vara den anläggning som erbjuder både el och värme dygnet runt i anläggningen till våra gäster, avslutar marknadschef Magnus Dovallius.

Men mest bidrar de som faktiskt även åker skidor. För på baksidan av varje solcellsbricka sitter en wattmättare som registrerar och fångar upp kraften i varje sväng. Den kraften överförs sedan till en inrättad central och omvandlar kraften till el. Att sätta brickan på hjälmen under påskvistelsen är frivilligt och något man får hjälp med i receptionen. Och i Stöten hoppas man på att så många som möjligt kommer att ta chansen att bidra till elförsörjningen. Systemet tas i bruk från och med påsklovsveckan, och i Stöten räknar man med att det blir en permanent lösning.

Det här är Stöten i Sälen AB: En av Sveriges ledande skiddestinationer. Sälens bästa skidåkning enligt en undersökning utförd av Synovate och nyhetsmediet Freeride. Sälenfjällens nordligaste skidanläggning belägen i nordvästra Dalarna. Stöten i Sälen har 23 liftar och 50 nedfarter. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. 9 000 bäddar finns i området. Stöten erbjuder såväl konferenser, som grupp- och privatresor. Skidresorna säljs via återförsäljare och även direkt via Stöten i Sälen AB. Under vintersäsongen har Stöten i Sälen AB cirka 250 medarbetare.