Kreatech – Kreativ teknologi i och utanför klassrummet

Nu startar STPLN upp ett nytt treårigt projekt med stöd från Allmänna arvsfonden. Under tre år vill man bygga upp en kreativ verkstadsmiljö för barn och unga samt skapa nya förutsättningar för hur man lär ut och hanterar programmering och digital teknik. Projektet genomförs i samarbete med forskningsföretaget Arduino verkstad.

– Med Kreatech vill vi skapa en miljö där barn och unga får utrymme att experimentera med både digital teknik och praktiska byggprojekt, säger Christian Svensson, projektkoordinator för Kreatech på STPLN. – Vi har både snickeri, textiltryck och en syverkstad här på STPLN, men än så länge har de mest används av vuxna eller äldre ungdomar, fortsätter Christian, som också betonar att man mycket väl kan kombinera t.ex. programmering med textil- och snickeriworkshops. – Under 70- och 80-talen fanns det en hel del bygglekplatser där barn fick snickra och bygga och den typen av platser är mer sällsynta idag, säger Christian vidare. – Det är lätt att både skapande och digital teknik blir väldigt abstrakt om man aldrig får använda händerna.

Utöver tillgången till skapande verkstäder med workshops och kurser innefattar Kreatech också ett utbildningsprogram som kommer att genomföras tillsammans med lärare i åk 6 till och med gymnasiet. Sex klasser kommer att kunna vara med första året och förhoppningen är att kunna öka antalen de kommande två åren.

CTC eller Creative Technology Classroom, som den här delen av projektet kallas har utvecklats av forskningsföretaget Arduino Verkstad och de har nyligen genomför en liknande satsning på 24 skolor i Spanien. Inom ramen för CTC ska eleverna lära sig att hantera programmering och grunderna i elektronik med hjälp av lekfulla hands-on-projekt. Istället för konventionella undervisningsmaterial använder man här specialdesignade och kostnadseffektiva ”lab-kit” som innehåller mjuk- och hårdvara för olika ”mini-experiment” som eleverna får utföra. Det ger också läraren en möjlighet att inte bara fungera som ”kunskapsöverförare” utan att snarare ta rollen som moderator eller processledare. Detta blir särskilt viktigt när man arbetar med ett ämne där kunskap är färskvara och där läraren ibland måste ta hjälp av elever som emellanåt är mer uppdaterade.

Kreatech startar hösten 2014 och löper över tre år. Målet är att stimulera och inspirera barn och unga att se möjligheterna i digital teknik och att ge dem verktygen att själva utveckla den kunskapen.

• Teknologi, allmänt

• makers
  • kreatech
  • stpln
  • teknik

• Skåne

STPLN ÄR en unik mötesplats och ett makers space som erbjuder praktiska resurser i form av verkstäder, lokaler, teknik och kunskap. Huset fungerar också som inkubator för idéer, initiativ och kreativa projekt som befinner sig i gränslandet mellan offentliga bidragssystem, idéburen sektor och den kommersiella startup-scenen.

Bertil Björk

Presskontakt Verksamhetschef Ansvarar för utveckling och kommunikation +46 70 637 16 74