Goda utsikter för fotbollen i Gävle!

Goda utsikter för fotbollen i Gävle!

I Gävle börjar bygget av en ny fotbollsarena direkt efter semestern 2014.
- Vi är glada att det är Strängbetong som levererar arenans läktare, säger arkitekten Johan Skoog.

Arenan ska uppföras intill Läkerol Arena, Gunder Hägg Stadion och Gävletravet. Det finns också planer att bygga en stor friidrotts- och sporthall i samma område. På sikt hoppas kommunen att området ska attrahera andra verksamheter.

Den nya arenan ska bli hemmaarena för Gefle IF Fotboll. Den gamla arenan, Strömvallen, uppfyller inte längre Svenska Fotbollförbundets (SvFF) arenakrav. Den nya arenan ska uppfylla SvFF:s krav och även europeiska UEFA:s krav för en klass 3-anläggning, vilket behövs då Gefle IF är aktivt i olika europeiska cuper.

Uppdraget att rita arenan gick till arkitekt Johan Skoog. Innan han började skissa besökte han flera andra fotbollsarenor runt om i landet och utomlands. Utformningen har sedan tagits fram i ett nära samarbete med Gefle IF Fotboll.

- Ingen arena är den andra lik, säger han. Alla vill ha något eget, samtidigt finns det ju en budget att hålla sig till.

- För att skapa en kostnadseffektiv lösning har vi valt att uppföra en arena med tio raka enkla betonggradänger* på vardera sidan. Höjden på gradängerna är 600 mm, första gradängen är också upplyft cirka 1,5 meter över spelplanen.

- På detta vis får man dels en intim arena med närhet till spelet från alla publikplatser, dels får vi bättre utrymme under läktarna, förklarar Johan Skoog.

Läktarna täcks av ett tak som hängs ned från uppdragna betongpelare.På den ena långsidan blir det stigande höjd på pelarna mot mitten, detta av flera skäl, bland annat för att garantera oskymda bilder vid tevesändningar.

Strängbetong ska leverera läktarna för arenans fyra sidor. Totalt blir det cirka 6 000 sitt- och ståplatser, alla under tak.

- Vi levererar också stålstommen till taket, berättar Ulf Julle, som är affärsansvarig på Strängbetong Region Mellan.

- Arenan blir också förberedd för att man ska kunna bygga 14-våningshus i två av hörnen. Det finns färdiga byggrätter för detta. Exakt vad dessa ska användas till är inte klart, men det kan handla om kontor, hotell eller utbildningsverksamhet.

Johan Skoog är glad över att det blev just Strängbetong som ska leverera läktarna.

- Jag har samarbetat med företaget tidigare, och det fungerade utmärkt. Det känns bra att veta att vi har en leverantör som jobbar med hög kvalitet.

Den 15 maj 2015 ska arenan tas i drift, sannolikt med att Gefle IF spelar säsongens första hemmamatch.

FAKTA Projekt: Fotbollsarena i Gävle.

Slutkund: Gävle kommun.

Byggherre: Kommunägda Gavlefastigheter.

Arkitekt: Johan Skoog arkitektkontor AB, Gävle.

Totalentreprenör: Byggtec Gävleborg AB.

Stomleverantör: Strängbetong

* En trappstegsformad avsats, som bildar ståplats eller underlag för sittplats.