Friends Arena - Strängbetong har byggt stommen och läktarna  ”Nu får någon annan göra målen”!

Friends Arena - Strängbetong har byggt stommen och läktarna ”Nu får någon annan göra målen”!

Nu när Sveriges nya nationalarena, Friends Arena står klar är vi på Strängbetong stolta över att ha genomfört ett av de största byggena i prefabricerad betong i Sverige någonsin. Inga allvarliga olyckor har inträffat och arenan är klar i tid.

2009 fick Strängbetong förtroendet att leverera och montera den bärande konstruktionen det vill säga stommen, till Friends Arena i Solna. Tack vare denna konstruktion kan publiken ha fri sikt utan pelare som står i vägen. 65 000 åskådare kan hoppa hejvilt samtidigt som man öppnar och stänger det ca 7 000 ton tunga taket.

Strängbetong har:

• Gjutit över 8 000 element som med hög precision har monterats på plats av Strängbetongs egna montörer.
  • Använt ca 50 000 ton betong.
  • Den största läktarsektionen väger över 24 ton och är 12 meter bred.
  • Sedan 2009 har ett stort antal konstruktörer, beräkningsingenjörer, projektledare, fabrikspersonalen på 6 fabriker, montörer och många fler varit engagerade. Av våra över 1200 medarbetare har mer än 300 personer varit involverade i projektet.

- Det finns en stor stolthet hos alla våra medarbetare som varit med och byggt Nordens största multifunktionella arena. Ett bygge av detta slag har förstås varit en logistisk utmaning. Utöver vår egen personal har vi haft en rad underleverantörer, som våra projekt- och arbetsledare ansvarat för. Trots komplicerade konstruktioner, stora volymer och tuffa tidplaner har vi lyckats leva upp till våra kunders höga krav på kvalitet och leveranssäkerhet, säger Charlotte Bergman, VD, AB Strängbetong

Strängbetong har tidigare under 2000 talet byggt 14 arenor i Sverige, Friends Arena är den 15:e i ordningen.

Strängbetong är Sveriges ledande företag inom prefabricerade byggnadssystem. Företaget har cirka 1200 anställda, verksamhet på 13 platser i landet och en omsättning på närmare 2,5 miljarder kronor.