Strängbetong bygger Pyramiden i Arenastaden

Strängbetong bygger Pyramiden i Arenastaden

Strängbetong har fått i uppdrag av Veidekke att bygga stommen till Pyramiden 3-4, SEB:s nya stora kontorsfastighet med cirka 4500 arbetsplatser, i Arenastaden i Solna.

I samma område har Strängbetong nyligen uppfört stommarna till bland annat Friends Arena och Mall of Scandinavia.

Byggherre är Fabege, och Alessandro Ripellino Arkitekter står bakom detaljplan, programhandling, bygglov, systemhandling och exteriör gestaltning. Projektet, som består av tre byggnader med förbindelsegångar, kommer även inrymma en mängd servicefunktioner som restauranger, caféer, parkeringsplatser, cykelparkering, teknikutrymmen och motionsanläggning.

Projektet håller också en mycket hög miljöprofil och ska certifieras med BREEAM Excellent.

Strängbetongs åtagande omfattar projektering, tillverkning och montage av stommen, som tekniskt är en betongelement- och stålstomme med håldäcksbjälklag och sandwichfasader i slätgjuten grå betong.

Gestaltningsmässigt kommer stommen kläs i fasadglas med screentryck. De synliga diagonala stålpelarna i entrévåningarna utformas för att harmoniera med byggnadens mönstertema.

-Vi är glada och stolta över att ha fått förtroendet att uppföra stommen till ännu ett stort projekt i Arenastaden, säger affärschef Anders Lind.

Montagestart är planerad till april i år och pågår till sommaren 2016.

Strängbetong är Sveriges ledande företag inom prefabricerade byggnadssystem. Företaget har cirka 1200 anställda, verksamhet på 12 platser i landet och en omsättning på närmare 2,5 miljarder kronor.

Henrik Vinell

Affärsutvecklare 08-6158200