Kicki Sehlstedt skriver Metoo-deckare – utkommer 2021 på Strawberry förlag

Författaren Kicki Sehlstedts kritikerhyllade spänningsromaner lyfter på locket till okända och skrämmande världar som många av oss inte har en aning om existerar. Hennes tredje roman blir en Metoo-deckare som utkommer våren 2021 på Strawberry Förlag.

Med böckerna Sweet Lolita och Oskuld har Kicki Sehlstedt hittat en trogen läsekrets. Hennes spänningsromaner ligger nära verkligheten och samtiden, med ett starkt bladvändardriv och uppskattade inslag av humor. ”I och med Oskuld tar Kicki Sehlstedt steget upp bland de stora kvinnliga författarna i samma genre”, skrev tidningen Bohusläningen i höstas.

Nu är det klart att hennes tredje bok utkommer på Strawberry Förlag våren 2021.

–Jag vill ta mitt författarskap till nästa steg och känner att Karin Linge Nordh och Sara Lindegren har en enorm tilltro till mig och mina böcker. Det är roligt och energigivande att få en nystart och satsa vidare med Strawberry i ryggen. Med det sagt kommer jag alltid att vara jättetacksam mot Piratförlaget för att de trodde på mig och vågade satsa på mig som debutant, säger Kicki Sehlstedt.

Kicki Sehlstedt är utbildad kriminolog och har jobbat som journalist i 20 år, först på Aftonbladet och på senare år som producent för bland annat Brottscentralen och dokumentärserien Svenska fall. Genom karriären har hon bevakat mäns våld mot kvinnor, förtryck och kvinnors utsatthet. Nästa roman är en kriminalroman mitt under #metoo-rörelsen och i centrum står mordet på en politiker som anklagats för övergrepp på kvinnor på ett anonymt instagramkonto. Boken kommer att utspela sig både i Stockholm och i Kickis uppväxtort Uddevalla.

Förläggare Karin Linge Nordh är själaglad över att Kicki Sehlstedt nu skrivit tvåboksavtal med Strawberry:
— Ända sedan jag läste debuten Sweet Lolita har jag varit en hängiven beundrare av Kicki. Hennes professionella bakgrund ger böckerna tyngd och trovärdighet, hon skriver om viktiga ämnen vi alla kan relatera till och man kan inte annat än älska hennes karaktärer – journalisten Aida Svantesson och kriminologen Kajan Berglund som är en sorts kvinnlig ”GW”. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med läsarna få följa dem under lång tid framöver.

Kicki Sehlstedts nya bok utkommer under första delen av 2021 på Strawberry Förlag. Ytterligare en bok i serien planeras till 2022. I sommar kommer Oskuld som pocket på Piratförlaget.