Petter Stordalen utlyser en entreprenörsmiljon

Petter Stordalen utlyser en entreprenörsmiljon

I självbiografin “Min hemlighet” som gavs ut 2015 avslutade Stordalen med en uppmaning till läsaren: Skicka mig din bästa idé så investerar jag 1 miljon kronor i den jag tror mest på”. Över tusen bidrag kom in. Åtta finalister plockades ut och de fick pitcha sin idé inför Stordalen och en utvald jury. Under finalen av Strawberry-miljonen, slutade det med att Stordalen investerade 4 miljoner i stället för 1. Nu vill Stordalen ännu en gång investera i skandinaviska entreprenörer.

-För 25 år sedan gick jag in i hotellbranschen med en dröm om att bygga upp någonting som skulle vara. Sedan dess har det varit många vakna nätter, medgång och motgång. Mest uppgång. Men en sak är säker: jag har aldrig ångrat mig. Nu vill jag hjälpa andra nordiska entreprenörer till att ta chansen med sin idé. Norden behöver visionära entreprenörer med ambitiösa mål och drömmar, säger Petter A Stordalen, ägare av investeringsbolaget Strawberry.

Bäst i världen för startups

På Världsbankens lista över bästa länder för startups regerar de nordiska länderna. Orsaken är att man trots hög beskattning har transparenta och välfungerande ekonomiska system, välfungerande marknadskapitalism, stabila sociala skyddsnät och liten korruption. På Global Innovation Index över världens mest innovativa länder så placerar sig Sverige som tvåa efter Schweiz.

-Entreprenörer i Norden har världens bästa förutsättningar för att lyckas, vilket är jordgubbsförsäljaren från Porsgrunn ett levande bevis på. Men även ifall man har världens bästa förutsättningar så kan man behöva lite draghjälp i starten. Strawberry-miljonen handlar inte om filantropi, utan om att investera i företag och människor som på sikt kan bidra till att skapa arbetsplatser, stärka ekonomin i Norden och främja en hållbar utveckling, avslutar Stordalen.

Gav enorm boost

Fjolårets vinnare av Strawberry-miljonen var det norsk/svenska företaget Tibber, en nytänkande elleverantör som lanserades 2016 och som automatiserar elköp och elstyrning. Appen företaget har utvecklat handlar den billigaste förnybara elen som för stunden finns tillgänglig och genom att koppla till smart utrustning jobbar den också för att hemmet ska förbruka minsta möjliga mängd el. På det viset blir det mest hållbara alternativet också det mest lönsamma.

-Att vinna Stordalens tävling gav Tibber en enorm boost! Vi kunde sätta fart på lanseringen och nå ut till kunder mycket snabbare än vad vi hade kunnat hoppas på. Månaden efter vi vann Strawberry-miljonen hade vi uppnått en helt extraordinär tillväxt, säger Edgeir Aksnes, VD och grundare av Tibber.

Utöver Tibber valde Stordalen också att investera i Key Butler (tidigare Lotel). Key Butler levererar rengörings- och servicetjänster till människor som vill hyra ut sina bostad via Airbnb men som inte har möjligheten att själv sköta hanteringen. Sedan i fjol har har Key Bulter x LOTEL utvidgat verksamheten till Sverige, haft en 300 procent ökning i antal kunder och vuxit med runt 15 procent i veckan.

Fakta om Strawberry-miljonen

• Investering i nordiskt entreprenörsbolag
  • Delas ut hösten 2017 av Strawberry Advisory som ägs av Petter A Stordalen
  • Delades ut för första gången 2016 i samband med utgåvan av självbiografin “Min hemlighet”
  • Vinnaren av Strawberry-miljonen 2016 var Tibber och Key Bulter x LOTEL

Bettina Flatland

Presskontakt Director of Communications +46 76 108 01 32
Kenneth Hultgren

Presskontakt Head of Communications +46 76 108 01 32

Välkommen till Strawberry group!

Strawberry Group består av 11 företag som är verksamma inom olika affärsområden. Bolagsgruppen investerar främst inom fastigheter, finans, hotellverksamhet och konst. Dessutom stödjer man utvalda initiativ och organisationer som bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Strawberry Group ägs av Petter A. Stordalen, Emilie A. Stordalen, Henrik A. Stordalen och Jakob A. Stordalen.​

Strawberry group
Frederik stangs gate 22-24