Gå direkt till innehåll
Stordalen startar nytt affärsområde och köper Sveriges största leverantör av företagsbostäder

Pressmeddelande -

Petter Stordalens nystartade bolag Strawberry Living AB/AS blir majoritetsägare i företaget Företagsbostäder. Med sina 1400 fullt ut möblerade lägenheter är man störst inom longstay i Sverige. Planerna för Strawberry Living är nu att kraftigt växa på den Nordiska marknaden.

En av de snabbast växande trenderna inom resebranschen just nu är så kallat longstay-boende. Det är möblerade lägenheter som till stor grad nyttjas av företag för sina anställda på tillfälliga uppdrag.

- Det finns ingen standardgäst och därför måste vi som arbetar med logi kunna erbjuda människor olika typer av boenden beroende på hur situationen ser ut. Longstay trenden där människor söker sig till olika logiformer har vuxit sig mycket stark de senaste åren och på den marknaden vill jag vara aktiv, säger Strawberry Livings ägare Petter A Stordalen.

Petter Stordalen äger sedan tidigare Nordic Choice Hotels som driver 190 hotell i Norden och Baltikum. Med Strawberry Living och majoritetsägandeskapet av Företagsbostäder ser han möjligheten att ytterligare växa inom logi på den nordiska marknaden. Med sina 1400 möblerade lägenheter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Helsingborg och Lund så är Företagsbostäder störst i Sverige på att erbjuda longstayboende. Lägenheterna som ligger centralt är fullt möblerade och håller en mycket hög standard. Med kombinationen av Stordalens hotellportfölj och nu den med möblerade företagsbostäder så blir erbjudandet gentemot kunder och fastighetsägare bredare och i linje med vad som efterfrågas på marknaden.

Utvecklingen inom longstay har varit kraftig och spås fortsätta öka även framöver. Longstay används idag för företag med tillfälliga anställningar på en ort, där nyanställda väntar på ett eget boende på en tuff bostadsmarknad eller där man har en del av personalen som veckopendlar.

- Det här är en marknad som jag tror mycket på. Den kommer öka och det kraftigt och snabbt. Jag vet själv hur svårt det är med boenden till anställda. Bostadsmarknaden är tuff och tillgången till tillgängliga bostäder minimal. Detta samtidigt som företagen växer och människor reser allt mer. Det känns därför väldigt bra att ge sig in på denna marknad och göra vad jag kan för att underlätta för människor och företag, säger Petter A Stordalen.

Bolaget Strawberry Living bildades under oktober månad och förvärvet av Företagsbostäder från Preservo Holding AB och Charlotte Dellblad AB slutfördes den 26 oktober. Charlotte Dellblad fortsätter som VD och de säljande parterna fortsätter som minoritetsägare i bolaget. Affären är villkorad ett godkännande av Konkurrensverket.

Fakta longstaygästen:

• Projektuppdrag, 1-6 månader
  • Pendling, 3 nätter/vecka
  • Nyanställd, 1 månad i taget i väntan på eget boende.

Varför väljer gästen longstay:

• Känna sig som hemma mitt i stan
  • Laga egen mat
  • Egna saker
  • Lämna kläder och personliga saker
  • Extra jobbstation
  • Tillgängligt alla dagar i veckan
  • Tillgång till jour dygnet runt.

Fakta Företagsbostäder:

• 1400 möblerade lägenheter i cityläge
  • Lägenheter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Helsingborg och Lund
  • Uthyrning per dygn, vecka eller månad.
  • Lägenheterna är utrustade med sängkläder, handdukar och ett komplett utrustat kök. Alla lägenheter har också strykjärn, strykbräda och städutrustning. Vissa av lägenheterna har tvättmaskin, andra har tillgång till gemensam tvättstuga. Fri tillgång till internetuppkoppling, tv med grundutbud av kanaler samt stereo.
  • Allt från studiolägenheter och 1:or till stora lägenheter på fem rum och kök.

Bettina Flatland

Presskontakt Director of Communications +46 76 108 01 32
Kenneth Hultgren

Presskontakt Head of Communications +46 76 108 01 32

Välkommen till Strawberry group!

Strawberry Group består av 11 företag som är verksamma inom olika affärsområden. Bolagsgruppen investerar främst inom fastigheter, finans, hotellverksamhet och konst. Dessutom stödjer man utvalda initiativ och organisationer som bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Strawberry Group ägs av Petter A. Stordalen, Emilie A. Stordalen, Henrik A. Stordalen och Jakob A. Stordalen.​

Strawberry group
Frederik stangs gate 22-24