Ocean Beach Club Gran Canaria.

Stordalens Strawberry Group investerar i hotell i Spanien

Genom Vinggruppen köper Strawberry Group tillsammans med övriga ägare av researrangören Ving det spanska hotellbolaget AROE som driver 12 hotell med drygt 2 000 rum på Mallorca, Menorca och Kanarieöarna. Genom köpet säkras flera av Vings gästers favorithotell.

Den 30 oktober offentliggjordes Strawberry Groups köp av Ving, Spies, Tjäreborg och SunClass Airlines. Tillsammans med de två andra ägarna Altor och TDR Capital säkras nu tolv av researrangörens populära hotell i Spanien.

- Jag har sagt att jag inte ska investera i hotell utanför Norden och Baltikum men ibland blir frestelsen för stor. Det här är fantastiska hotell som vi vill kunna fortsätta erbjuda Vings gäster. Dessutom har vi lovat gästerna att vi ska ge dem årets bästa veckor och de ska de naturligtvis kunna få göra på deras favorithotell i Spanien, säger Strawberry Groups ägare Petter A Stordalen.

Köpet av AROE omfattar 12 hotell med 2194 rum på Gran Canaria, Fuerteventura, Teneriffa, Mallorca och Menorca. Flera av hotellen är redan idag bland de mest populära bland

Vinggruppens gäster; Sunwing Alcudia och Sunprime Waterfront på Mallorca och Sunwing Fañabé Beach, Sunprime Atlantic View och O.B.C. på Kanarieöarna.

- Vi är glada över att vi nu säkrat några av våra mest omtyckta hotell även för framtiden och genom köpet även skapat nya möjligheter att växa med nya hotell i Medelhavsregionen och på Kanarieöarna, säger Magnus Wikner, Koncernchef Vinggruppen i Norden.

Alla hotell har medarbetare med lång erfarenhet och ett långt partnerskap med Vinggruppen. Förutom många nöjda kunder och medarbetare så har hållbarhetsarbetet på hotellen lett till att åtta av hotellen erhållit den högsta nivån, Gold status, inom hållbarhetscertifieringen Travelife.

Hotell som omfattas av köpet:
Kanarieöarna: Ocean Beach Club Gran Canaria, Sunprime Atlantic View, Sunwing Fanabe Beach och Sentido Buganvilla.

Mallorca och Menorca: Sunprime Waterfront, Sunwing Alcudia Beach, Sentido Cala Vinas, Smartline Cala’n Bosch, SunConnect Los Delfines, Club Jet Alcudia, Cala Blanca Sunhotel och Cook’s Club Palma Beach