Gå en KOMVUX utbildning som ger jobb – studera med aktivitetsstöd

Gå en KOMVUX utbildning som ger jobb – studera med aktivitetsstöd

Om du är eller riskerar att bli arbetslös, är över 25 år samt inskriven hos Arbetsförmedlingen kan du ta del av våra arbetsmarknadsutbildningar med aktivitetsstöd.

Dessa är korta utbildningar skapade utifrån arbetsmarknadens behov inom yrken där det finns stora anställningsbehov. Efter slutförd utbildning har du den kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden och goda möjligheter till en anställning.

För att öka övergångarna till utbildning bland arbetssökande har regeringen beslutat att utöka möjligheterna för arbetssökande med behov av grundläggande eller gymnasial utbildning att kunna studera med bibehållen ersättning. Ytterligare en utvidgning är att även fler arbetssökande inom jobb- och utvecklingsgarantin med behov av eftergymnasiala studier får möjlighet att studera med aktivitetsstöd. Det är Arbetsförmedlingen som beslutar om vem som kan studera med bibehållen ersättning. Beslut föregås av att Arbetsförmedlingen gör en arbetsmarknadspolitisk bedömning som bland annat ser till om utbildningen krävs för att öka arbetssökandes chanser att få jobb.

Vi har marknadens mest digitaliserade utbildningar, handplockade lärare och nära samarbete med företag och branschorganisationer. Gå en utbildning som leder till jobb. Tveka inte att kontakta de kontaktpersoner som finns angivna för varje ort: https://www.veldikompetens.se/kontakta-oss/

Om du inte redan är inskriven hos Arbetsförmedlingen kan du göra det via: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod