Gå direkt till innehåll
Fredrik Wångberg, CEO Strikersoft och Karin Thalén, sjukhusdirektör Stockholms Sjukhem

Pressmeddelande -

​3-årigt samarbetsprojekt för innovationer i vården mellan Stockholms Sjukhem och Strikersoft

Strikersoft och Stockholms Sjukhem har signerat ett 3-årigt samarbetsavtal för att tillsammans driva innovationer och förbättringar inom vården.

Ett av de största hindren för nya eHälso-tjänster är att vårdpersonalen upplever dem som krångliga och svåra att använda, och därför är vi extra glada över samarbetet med Stockholms Sjukhem där gemensam innovationsframtagning tillsammans med både personal och patienter är en av hörnstenarna, säger Fredrik Wångberg, CEO på Strikersoft.

Vi jobbar kontinuerligt med att förenkla och effektivisera vårt arbete så att större andel av arbetstiden kan läggas på vård istället för administration, berättar Karin Thalén, sjukhusdirektör Stockholms Sjukhem. Detta arbete kan inte göras utan digitala hjälpmedel och i Strikersoft har vi hittat en erfaren och kunnig partner som med samma engagemang och värdegrund som vi själva har kan utveckla dessa tillsammans med oss.

Det första projektet inom avtalet gäller ett nytt digitalt och mobilt arbetssätt för sjuksköterskor inom sjukvårdsverksamheterna på Stockholms Sjukhem. Satsningen innebär att alla sjuksköterskor under 2020 kommer att utrustas med läsplattor.

Syftet med detta sjukhusövergripande projekt är att skapa ett mobilt arbetssätt nära patienten och att också göra patienten mer delaktig i dokumentationen, fförklarar Carin Åsen, IT-chef på Stockholms Sjukhem.Den nya tekniken gör att journaltexter kommer direkt in i journalsystemet TakeCare via fördefinierade mallar som finns i SwipeCare Hospital.

Den nya mobila digitala arbetsplatsen kommer även att ge åtkomst till övrig digital administration som mejl, intranät och dokument.

För mer information

Fredrik Wångberg, CEO                             Carin Åsen, IT-chef Stockholms Sjukhem
fredrik.wangberg@strikersoft.com carin.asen@stockholmssjukhem.se

Om SwipeCare® Hospital

SwipeCare® Hospital är ett prisbelönt eHälsa-system för slutenvården med bl.a. ett iPad-baserat verktyg som med avancerade mallar ger ett gemensamt arbetssätt för dokumentation och anamnes i hela organisationen. Det ökar effektiviteten genom att ta bort dubbeldokumentationen samt att patientdata blir tillgängligt i journalen direkt efter patientmötet. SwipeCare® Hospital ger också högre medicinsk kvalitet genom att minska variationen i bedömningarna, och det intuitiva användargränssnittet gör att patienterna är med och själva fyller i sin status.

Om Stockholms Sjukhem

Stockholms Sjukhem är en idéburen vårdgivare grundad 1867 som bedriver geriatrisk vård, palliativ vård, rehabilitering och äldreomsorg. Stiftelsen har även en egen enhet för forskning, utveckling och utbildning. Stockholms Sjukhem har cirka 1 300 anställda och bedriver verksamhet i egna lokaler på Kungsholmen samt på Bromma sjukhus.

Stockholms Sjukhem är en stiftelse som drivs utan vinstsyfte och vi är medlemmar i Famna - Riksorganisationen för idéburen välfärd.

Om Strikersoft

Strikersoft är ett IT-bolag som hjälper företag och organisationer att förverkliga sina idéer genom att hitta de bästa tekniska och kommersiella lösningarna på nya disruptiva affärsidéer.

Om Strikersoft

Camilla Lindberg

Presskontakt Chief Marketing Officer 0730-632102

Ideas Come True

Strikersoft hjälper företag att förverkliga sina idéer genom att hitta de bästa tekniska och kommersiella lösningarna på nya innovativa affärsidéer.

Vi hjälper också organisationer att bli mer effektiva, att spara både tid och pengar, genom att digitalisera processerna och erbjuda starkare användarupplevelser. Vårt varumärkeslöfte "Ideas come true" är inte bara en tom fras utan beskriver vår förmåga att omvandla vilda entreprenörsidéer till sunda affärsmässiga lösningar. Detsamma gäller för utveckling och nytänk inom befintliga organisationer.

Strikersoft AB
Isafjordsgatan 39B