Strikersoft ingår nytt samarbetsavtal med CGM

Pressmeddelande -

CGM och Strikersoft ingår avtal för att öka tryggheten och självständigheten för varje patient

Strikersoft AB är glada att meddela att de har ingått ett samarbetsavtal med CompuGroup Medical Sweden AB (CGM) för att tillsammans kunna erbjuda mobila övervaknings- och dokumentationstjänster inom och utanför vård- och sjukhusmiljö. Samarbetet skapar en helt ny nivå av effektivisering inom e-hälsa och dess förflyttning av vård och omsorgsprocesser.

Inom ramen för konceptet CGM@HOME kommer parterna att möjliggöra förflyttning av slutenvårdspatienter till hemmet, samtidigt som monitorering och vårddokumentationen bibehålls. Med hjälp av CGMs senaste tillskott CARE MAP, skickas patientens mätvärden i realtid till vårdverksamheten från olika enheter som tex pulsoximeter, blodtrycksmätare eller EKG. Detta gör att vårdgivaren kan följa patientens värden och symptom på distans. Monitoreringen sker dygnet runt med direkt överföring till CGMs vårdinformationssystem TakeCare, vilket underlättar och skapar effektiva och säkra förflyttningar inom vårdprocessen.

Inom samarbetet kan man redan nu erbjuda en sk “bedside” lösning för en vårdavdelning. Detta innebär ett mobilt vårdstöd med hjälp av SwipeCare från Strikersoft, en mobil enhet/platta där bl a inskrivning och dokumentering av vitala parametrar hos patienten kan ske direkt vid sängplatsen. Informationen förs över i realtid direkt till CGMs vårdinformationssystem TakeCare. För verksamheten innebär det effektivare arbetssätt, mer tid hos patienten samt en ökad kvalitet i vård och dokumentaion.

Vi välkomnar samarbetsavtalet med Strikersoft," säger Massimo Johansson, Vice President Sales, Marketing and Communication på CGM Sweden. "Genom att kombinera våra innovativa tjänster och produkter, öppnar vi upp för en ny era av mobila dokumentationstjänster inom e-hälsa”. Detta kommer inte bara gynna vårdpersonalen genom ökad effektivitet, utan även ge patienterna trygghet och möjligheter till självständighet och ökad livskvalitet.

"Detta samarbete är ett stort steg framåt för tillgången till våra innovativa tjänster," tillägger Fredrik Eriksson, Affärsområdesansvarig SwipeCare på Strikersoft.

"Vi ser fram emot att fortsätta bidra till den effektivisering och förbättring av sjukvården som vi står inför och som möjliggörs av innovativa tjänster tillsammans med CGM".

Genom att erbjuda smidigare administration på vårdavdelningen och möjliggöra övergångar från sjukhusmiljö till patientens hem, kommer CGM och Strikersoft att spela en avgörande roll i att skapa en mer effektiv och tillgänglig vård i Sverige. Med övervakning dygnet runt kan vi säkerställa att varje patient får den omsorg de behöver, samtidigt som vi effektiviserar vården och frigör resurser för att möta de växande behoven inom vården.

Om Strikersoft och SwipeCare

SwipeCare® är ett prisbelönt vårdprocessystem som används för att hantera och samordna patientvårdprocesser vilket inkluderar allt från diagnos och behandling till eftervård och uppföljning, system som gör det möjligt för vårdgivare att digitalisera och automatisera sina processer, vilket minskar administrationen, stöttar vårdpersonalen och gör patienterna till en del av sin egen vårdprocess. Strikersoft är ett MedTech bolag med över 70 anställda och 3 kontor i Europa.

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Eriksson, Affärsområdesansvarig SwipeCare

fredrik.eriksson@strikersoft.com

Om CompuGroup Medical Sweden AB (CGM)

CGM är en internationell koncern inom området e-hälsa med cirka 9 300 medarbetare med lång och bred erfarenhet och kompetens inom områden som medicinsk informatik, teknisk arkitektur samt kunskap kring vårdverksamheternas egna processer. Vi finns representerade med kontor i 18 länder och en stor kundbas i 56 länder. Våra e-hälsolösningar stödjer verksamhetsbehoven inom hälso- och sjukvård, social service, rehabilitering, laboratorier, tandvård, företagshälsovård, barnhälsovård och elevhälsa. Vår övergripande vision ”Synchronizing healthcare” genomsyrar allt vårt arbete.

För mer information kontakta:

CompuGroup Medical Sverige AB

Anna Ekholm, Head of Marketing Communications