Svenskar och danskar tycker till om kundklubbar

För andra året i rad kan StroedeRalton presentera färska siffror om vad medlemmar tycker om kundklubbar. StroedeRalton har frågat medlemmar i kundklubbar i Sverige och Danmark om varför man är medlem, om medlemskapet påverkar var de handlar och vilken kanal de föredrar.

StroedeRalton har frågat kundklubbsmedlemmar i Sverige och Danmark om varför man är medlem, om medlemskapet påverkar var de handlar och vilken kanal de föredrar för dialog med kundklubben.

Resultatet bekräftar bland annat:

•  Att få BONUS är viktigt som incitament att gå med i en kundklubb

•  Var 3:e medlem vill uppleva VIP-status

• Medlemskap är lojalitetsskapande och driver trafik för kedja och butik.

Skillnader mellan länderna

Intressant vad gäller de nordiska skillnaderna, är att danska kundklubbsmedlemmar verkar vara mer intresserade av bonus, medan man i Sverige i högre grad än i Danmark eftersträvar bra erbjudanden.

Kanalpreferensen skiljer sig också mellan länderna. I Sverige föredras kontakt på brev och SMS i högre grad än i Danmark. E-mail är dock bådas klara favorit.

Fakta:

Det är andra året som StroedeRalton genomför sin undersökning av kundklubbsmedlemmarnas preferenser. Förra året genomförde vi en renodlad svensk undersökning. I år har vi utöka till två nordiska länder, Sverige och Danmark.

Våren 2013 genomförde StroedeRalton en tävling på Facebook för att se vilken kundklubb som
var medlemmarnas favorit. I samband med röstningen fick man svara på tre frågor om sin kundklubb som bildar underlag till denna analys. Totalt har 746 inkomna svar behandlats fördelade på Danmark 224 respondenter och Sverige 522 respondenter. Dessa har samlats in under tiden 130201–120614 via Facebook.

För mer fakta och diagram, kontakta Christina Windisch, StroedeRalton, på tel 042-490 17 73.

StroedeRalton ligger bakom några av Skandinaviens största och bästa relations- och lojalitetsprogram. Vi kommunicerar med över 100 miljoner mottagare varje år.