Strukton Rail utför spårbyte mellan Morshyttan och Storvik

STOCKHOLM, 22 mars 2012. Strukton Rail har tagit hem en order om spårbyte på godsstråket genom Bergslagen, mellan orterna Morshyttan och Storvik. I arbetet ingår växelbyten och kabelsänkning på en sammanlagd sträcka av 4 mil spår.

­­- Vi är väldigt glada för den här ordern, som innebär en spännande utmaning för oss. Vi kommer nämligen att utföra alla arbeten under tåguppehåll. På natten går trafiken som vanligt, vilket ställer lite speciella krav på oss och hur vi planerar i det här projektet, berättar Johnny Berg, regionchef för Strukton Rails Internationella projekt.

Sträckan trafikeras av många tunga godstransporter varje dygn, och den del som nu rustas upp består av enkelspår. Strukton Rails arbeten utförs under tio veckor i sommar och i månadsskiftet juli-augusti kommer projektet att vara klart. Trafikverket har lagt ordern, som har ett totalt värde på 213 miljoner kronor.

För ytterligare information, kontakta pressansvarig Lisa Hellkvist.

Mob: 076-115 26 22
E-post: lisa.hellkvist@strukton.se

• spårbyte
  • järnväg
  • växelbyte

• Dalarna

Om Strukton Rail
Strukton Rail är ett järnvägstekniskt företag med fokus på drift och underhåll samt järnvägsprojekt för ny- och ombyggnad. Ett annat prioriterat område är OPS-projekt (offentlig-privat samverkan) för byggande av ny infrastruktur.

Strukton Rail bedriver verksamhet i fem europeiska länder; Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Belgien. I Italien är Strukton Rail delägare i CLF (Costruzioni Linee Ferroviarie) som bygger höghastighetslinjer. Koncernen har ca 3 200 medarbetare och omsätter närmare 5,3 miljarder kronor.

Svenska Strukton Rail AB driver flera stora underhållskontrakt och projekt, där Trafikverket och Storstockholms Lokaltrafik (SL) är de största kunderna. Det svenska bolaget har 500 anställda och omsatte 1,1 miljard kronor under 2011.