Intresset för att träna längdåkning i Alperna slår rekord

Vasaloppet 2016 fulltecknades på 83 sekunder. Det enorma intresset för längdskidor märks också hos STS Alpresor som nu utökar träningsveckan inför Vasaloppet, den så kallade Längdveckan i Bad Gastein, till två veckor under ledning av Vasaloppsvinnarna Håkan Westin och Daniel Thynell.

Om knappt fyra månader går starten i Sälen för 2016 års Vasalopp. För de över 15.000 deltagarna som står vid startlinjen – liksom för alla andra som deltar i andra lopp under Vasaloppsveckan – är träningen i full gång.

STS Alpresor har under flera år arrangerat träningsresan Längdveckan, en vecka helt fokuserad på längdträning inför Vasaloppet, i Bad Gastein, Österrike. För varje år har intresset ökat och till årets säsong utökar därför STS Alpresor satsningen till två veckor. Under ledning av Vasaloppsvinnarna Håkan Westin och Daniel Thynell, ledare för varsin vecka, ges deltagarna möjlighet att utveckla sin teknik och kapacitet under dagliga pass med de båda före detta elitåkarna. Passen ute i spåren är anpassade efter varje deltagares individuella skicklighet och kombineras också med teoretiska genomgångar, föreläsningar och test av utrustning.

Åkarna får chans att testa sin kapacitet i tuff skidåkning på hög höjd i de betagande omgivningarna bland alptoppar och gemytliga byar i dalgångarna.

– En bra teknik är en förutsättning för att man ska kunna åka dels snabbare, dels spara på krafterna så att man orkar hela vägen till Mora. Därför fokuserar vi mycket på teknikträningen i Bad Gastein. Det ger bäst resultat. Flera åkare har varit med under många resor och det syns tydligt i resultatlistorna hur tiderna har kapats för varje år, säger Håkan Westin, som två gånger passerat först över mållinjen i Mora.

Det finns en gemensam nämnare bland de skidåkare som varit med på Längdveckan under flera år: de har alla förbättrat både sina tider på Vasaloppet och sin teknik.

– Målet med Längdveckan är ju givetvis att göra deltagarna till bättre längdåkare, och samtidigt kunna bjuda på en härlig vecka i en skön miljö. Redan nu har vi planerat att utöka ytterligare till 2017 och köra tre veckor, säger Miranda Ericsson, försäljningsansvarig på STS Alpresor och ansvarig för Längdveckan.

Längdveckan pågår mellan den 9 och 23 januari. Deltagarna bor på antingen Hotel Post eller Hotel Ski Lodge Reineke. Priset är från 9.395, inkl flyg, frukost och middag varje kväll.

• längdskidor
  • längdveckan
  • håkan westin
  • daniell tynell
  • vasaloppet

STS Alpresor är Sveriges största arrangör av resor till Alperna med nästan 50.000 resenärer. I och med årets säsong har STS Alpresor arrangerat skidresor i nästan 40 år och programmet omfattar nu 21 orter i Alperna och USA. Förutom skidresor är STS Alpresor även en av de ledande konferensarrangörerna i landet och hade över 3 000 konferensgäster den gångna säsongen. Företaget som har cirka 250 anställda och omsätter 450 miljoner SEK äger och driver 5 hotell i Alperna varav Hotel Salzburger Hof är det mest kända.