​Emil Sandberg och Thomas Dahl – vinnare av Tjörn Runt by COWI 2016

Den 53:e upplagan av Tjörn Runt by COWI bjöd på en fantastisk dag med bra kappsegling.

- Oron för dåliga vindar var inte befogad. Även om vinden var svag inledningsvis blev det bra förhållanden under dagen. Att det blåste lite gjorde att många kunde delta, säger tävlingsledare Anders Torén.

Till årets upplaga var 326 båtar anmälda, 309 fanns med på startlinjen och 286 passerade mållinjen.

Även i år seglades kappseglingen medurs, med starten i Askeröfjorden utanför Stenungsund och målgång i Stigfjorden väster om Skåpesundsbron. Tävlingen seglades på två banor; den ”Lilla” och den ”Stora” banan. Nytt för i år var att seglarna själva fick välja vilken bana de önskade segla. 226 av de anmälda valde den lilla banan och 100 den stora.

Emil Sandberg vann på Lilla Banan

Segrare på Lilla banan blev Emil Sandberg från Långedrags Segelsällskap i sin Smaragd. Emil Sandberg seglade runt Tjörn för 44:e gången och är även tvåfaldig totalvinnare, 1980 och 1984. Folke Ohlsson från Segelsällskapet Slören deltog för 41:a gången och slutade på en andraplats med en Omega 34. Trea på Lilla banan blev Dennis Fredriksen från Monaco Yacht Club i en J/70.

Thomas Dahl vann Stora Banan

Även på stora banan var det väl meriterade seglare som slutade på pallplatserna. Segrare på Stora banan blev Thomas Dahl från Stenungsunds Segelsällskap i en Melges 24. Tvåa blev Anders Dahlsjö från Lerkils Båtsällskap i sin Dominant 105. Som trea slutade Peter Gustafsson från Segelsällskapet Viken Ägir i sin J/111.

Startgruppsvinnare

I ett så meriterat startfält är det en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Preliminära vinnare i de olika startgrupperna blev:

Startgrupp 1 Björn Mårdberg, Formula 18, BKS (flerskrov Stora banan)
Startgrupp 1a, Calle Hennix, SeaCart 26, KSSS (flerskrov Lilla banan)
Startgrupp 2, Peter Gustafsson, J/111, SSVÄ (Stora banan)
Startgrupp 3, Magnus Myrenberg, FarEast-28R, S606K (Stora banan)
Startgrupp 4, Thomas Dahl, Melges 24, StSS (Stora banan)
Startgrupp 5, Bertil Rohlén, X-332, BKSS (Lilla banan)
Startgrupp 6, Folke Ohlsson, Omega 34, SSSÖ (Lilla banan)
Startgrupp 7, Emil Sandberg, Smaragd, LDSS (Lilla banan)
Startgrupp 8, Ola Sandahl, IOD, StSS (Lilla banan)
Startgrupp 9, David Christofferson, 707, XSS (Lilla banan)
Startgrupp 10, Carl Starck, 1/4 Ton Manzanita, StSS (Lilla banan)
Startgrupp 11, Hans Oskarsson, Accent, StSS (Lilla banan)
Startgrupp 12, Olle Hulling, 707, StSS (Lilla banan)

Attraktivt pris till totalsegraren

More Sailing, en av våra partners, har instiftat ett nytt pris som gick till den av segrarna på Lilla och Stora banan som seglade snabbast runt Tjörn. Som totalvinnare slutade Thomas Dahl med besättning som får en resa för sex personer under SRW i Kroatien 17-24 september.

www.stss.se
f
acebook.com/stenungsundssegelsallskap
facebook.com/lillatjornrunt
facebook.com/tjornrunt

På vår webbplats och i sociala medier hittar du mer information. Tjörn Runt på webben lever länge, ända tills nästa år.

För pressbilder:http://goo.gl/K60VOQ

Kontakt:
Christina Laneby
Pressansvarig Tjörn Runt by COWI

2016-08-20 23:00/CL

Tredje lördagen i augusti genomförs kappseglingen Tjörn Runt by COWI.

Den 20 augusti 2016 seglar vi för 53:e gången. I Tjörn Runt by COWI möts olympiamästare och familjeseglare på samma banor runt Tjörn och tävlar under samma förutsättningar.

Den 19 augusti seglas den unika distansseglingen Lilla Tjörn Runt för 32:a gången runt Stenungsön. Kappseglingen har blivit en av Sveriges och Nordens största optimistjolletävlingar med närmare 300 deltagare.