Lilla Tjörn Runt har en härlig bredd bland deltagarna. En del seglar för första gången andra är mycket rutinerade. Alla kan vara med! Foto: Elisabeth Stensby

Kappseglingen ​Lilla Tjörn Runt har gått i mål

Idag har Lilla Tjörn Runt seglats för 33:e gången. Årets segling bjöd på nordvästliga vindar mellan 2-5 m/s. På startlinjen fanns de traditionella klasserna Optimist, Zoom8, RS Tera, RS Feva och Access-jolle tillsammans den nya klassen för i år, E-jolle för juniorer. I startfältet fanns också den 50-årsjubilerande jollen Jolly-Scott.

I år deltog 180 jollar som gav sig ut på Hakefjorden för att runda Stenungsön. För fjärde gången i Lilla Tjörn Runts historia genomfördes seglingen motsols (norrut från segelklubben).

- Det har varit en fantastisk dag med sommarväder, lätta vindar och glada barn, ungdomar och åskådare. Seglarna gör verkligen fantastiska prestationer, säger Anders Torén som är tävlingsledare för kappseglingen. Det är oerhört roligt att se all energi och glädje hos seglarna, tillägger Anders.

Som totalsegrare i optimistklassen slutade Malcom Björsson från Lerum, som seglade runt Stenungsön på tiden 1 timme 37 minuter och 36 sekunder. Bästa lag kom från Stenungsunds Segelsällskap som representerades av Anton Olsson, William Karlsson samt Oscar Andersson & Hedvig Oskarsson.

Hemmaseglarna gjorde bra från sig i årets tävling. Anton Olsson vann E-jolleklassen, Ebba Berntsson försvarade sin titel från förra året och vann Zoom 8-klassen, Oscar Andersson och Hedvig Oskarsson försvarade och vann RS Feva-klassen. Dessutom vann Bengt Strömberg Stenungsön Runt i sin nygamla Jolly-Scott.

Både publik och deltagare fick möjlighet att ta en titt på Chalmers foilande optimistjolle som är byggd i grafen och har bärplan, kläder från Dixon/Musto Sebago och härlig mat från JD Grill & Event. Dessutom lottades tolv platser ut till Lilla Tjörn Runt deltagare för en seglats ut i Hakefjorden med Stenungsbaden Edin Progressiva, en av de snabbaste båtarna i Tjörn Runt by COWI.

Grattis till alla vinnarna!

Topp tre i optimistklassen

3) Liselott Kantling, Stenungsund

Se www.stss.se
För pressbilder http://goo.gl/K60VOQ

Tjörn Runt by COWI genomförs lördagen den 19 augusti.

Kontakt:
tele 0709-839106
karin.kerman@telia.com

Tredje lördagen i augusti genomförs kappseglingen Tjörn Runt by COWI.

Söndagen den 13 augusti seglas den unika distansseglingen Lilla Tjörn Runt för 33:e gången runt Stenungsön. Kappseglingen har blivit en av Sveriges och Nordens största optimistjolletävling med närmare 300 deltagare. I år bjuder vi även in E-jollar och dessutom seglas en jubileumssegling, Stenungsön Runt, med den 50-års jubilerande jollen Jolly-Scott.

Veckan avslutas med Tjörn Runt by COWI som seglas  för 54:e gången lördagen den 19 augusti.  I Tjörn Runt by COWI möts olympiamästare och familjeseglare på samma banor runt Tjörn och tävlar under samma förutsättningar.