Tjörn Runt by COWI seglas på lördag

Tjörn Runt by COWI seglas på lördag

Rättelse: Ett fel har smugit sig in i pressreleasen som skickades ut kl 09.30 idag. Detta gäller:
De som seglar double-handed startar i en egen gemensam start.

Den 59:e upplagan av Tjörn Runt by COWI går av stapeln lördagen den 20 augusti med första start klockan 09:00. Tjörn runt är segeltävlingen där olympiamästare och familjeseglare samsas på samma bana och tävlar under samma förutsättningar.

Totalt är 196 båtar anmälda, varav 179 st. i Classic och 17 st i Cruising. I startfältet finns flera meriterade seglare och tidigare vinnare såsom Johnie Berntsson, Thomas Dahl och Hans Oskarsson med sina besättningar. Tävlingen seglas på en bana, den traditionella Tjörn Runt banan.

Du finner även de duktiga hemmaseglarna Hans Johansson, och Evan Thorsson som seglat många Tjörn runt. I år har vi fyra kvinnliga skeppare; hemmaseglarna Eivor Knutsson och Sofia Berglund samt Stina Langenius och Johanna Hanning från Göteborg som seglar tillsammans med sina kvinnliga besättningar.

- I år har vi hela 22 båtar som ska segla doublehanded runt Tjörn och de startar i en egen start. Dessutom är 15 familjebesättningar och 4 tjejbesättningar anmälda till tävlingen, berättar Björn Wahlström som är projektledare för Tjörn Runt by COWI.

Skepparträffarna hålls traditionsenligt på Stenungsbaden på fredagen klockan 19:00 och klockan 20:30. Prisutdelningen för Tjörn by COWI lördagen 20 augusti kl. 22.00 på utescenen utanför Kookaburra på Stenungsbaden.

Nyhet! Trackling

Nu finns möjlighet att följa seglingarna via Trackling, ett digitalt verktyg som gör att man kan följa kunna följa, de deltagande båtar som installerat appen, digitalt. Vi har lagt upp trackingen startgruppsvis. Här hittar du länken till trackingen för Tjörn Runt by COWI.

Följ tävlingen

Det är den traditionella banan runt Tjörn för alla deltagare som seglar Tjörn Runt Classic och Tjörn Runt Cruising. De som seglar double-handed startari en egen gemensam start. Mellantider för samtliga deltagare rapporteras vid Vannholmen vid inloppet i Stigfjorden. Resulaten publiceras på www.stss.se

Starten är på Askeröfjorden, strax norr om Tjörnbron. Tävlingen seglas medsols med start i Stenungsund och mål utanför Skåpesund på Stigfjorden. Hundratals åskådare brukar följa kappseglingen. Målgången kan endast följas via båt.

Tjörn Runt by COWI vänder sig till både deltagare, publik och alla som vill vara med och ta del av seglarglädje. En mötesplats för alla. De bästa åskådarplatserna i år blir vid Åstol, Kårevik/Rönnäng, Kyrkesund och naturligtvis vid Tjörnbron.

Entypsbåtarna dominerar

Som tidigare år dominerar entypsbåtarna där IOD-seglarna sluter upp med 11 st. anmälda deltagare, Cumulus med sju, IF med sju och och Nordisk Folkbåt, H-båt och Express med sex båtar vardera.

Del av Baltic Water Week

Tjörn runt by COWI är en del av första upplagan av Baltic Water Week. Stenungsunds nya vattenfest som går av stapeln den 17-21 augusti, 2022. Här möts både nya och gamla vattensporter för att fira tillsammans med tävlingar och goda skratt. Allt från segling till Jetski och SUP blandat med musikunderhållning och andra festligheter. Stenungsunds blötaste fest, helt klart. Tjörn Runt blir den stora finalen under helgen.

Torsdag 18/8

Kl 18.30-21 Tjörn runt start- och målövning | Stenungsön, västra sidan
Kl 18 Livespelning Medina | Surfviken
Kl 20 Musikquiz i tält | Harrys.

Fredag 19/8

Söndag 21/8

Kl 12 Lilla Tjörn Runt 2022 | Runt Stenungsön
Hela dagen Barn äter gratis* | Harrys
*Ett barn per betalande vuxen

Vi reserverar oss för eventuella justeringar av programmet.
Det händer mycket på Stenungsbaden, Surfviken, Harrys och Stenungs Torg, du hittar mer information på www.waterweek.nu

För mer information, kontakta:

Projektledare: Björn Wahlström. 070-822 40 41
Tävlingsledare: Patrik Johansson. 070-987 02 43