Ångande het slottsresa - Slott och ånga!

Ångande het slottsresa - Slott och ånga!

Roliga färdmedel, spännande slott och ljuvliga kakor – allt på en och samma dag!

Slott & ånga är ett nytt sätt att uppleva både sommarstaden Mariefred, Gripsholms slott och kakslottet Taxinge. Med ångans hjälp färdas du mellan de båda slotten, på land och till sjöss.

Gripsholms slott, Taxinge slott, Östra Sörmlands järnväg och Gripsholms-Mariefred Ångfartyg AB kommer i sommar att erbjuda en heldagsutflykt som passar både den som är kulturintresserad, den som gillar ångande motorer och den som bara vill njuta av det sörmländska landskapet när det är som vackrast.

Turen utgår antingen från Taxinge slott eller från Mariefred.

Om utflykten startar i Mariefred får man först utforska vasaborgen Gripsholm. Här finns tid att vandra genom de många salarna och de vindlande gångarna, titta in i Hertig Karls kammare eller Gustav III:s teater och ta del av den svenska statens porträttsamling med porträtt av kända svenskar, från 1500-talet fram till nutid.

Därefter kliver man på det ångloksdragna tåget som tuffar fram längs med Mälarens strand på en av Sveriges absolut vackraste och smalaste järnvägssträckor till Taxinge slott. Både lok och vagnar är original från ångans storhetstid, 1890- till 1920-tal. Ombord på tåget finns tidsenligt klädd personal som självklart klipper biljetterna med en riktig biljettång, precis som det ska vara.

Vid Taxinge har man två och en halv timme på sig att besöka slottsboden, ta ett bad vid den barnvänliga stranden och självklart frossa bland godsakerna i slottets fantastiska kakbuffé. Kakslottet Taxinge utsågs nyligen av den amerikanska sajten Buzzfeed till ett av 25 caféer i världen som man måste besöka innan man dör.

Mätt på kakor och upplevelser tar man sedan ångfartyget Mariefred över Mälarens blå vatten tillbaka till staden. Ångbåten sattes i trafik 1903 på sträckan Stockholm-Enhörna-Mariefred och har alltsedan dess tuffat fram på samma trad, med få förändringar ombord och samma ångmaskin.

Fakta:

Invigning: 24 juni 2015

Period: 24 juni till 23 augusti, onsdag, lördag och söndag med tre turer per dag.

Pris: 240 kr/vuxen och 80 kr/barn. I priset ingår entré till Gripsholms slott, ångtåg till Taxinge och ångbåt till Mariefred.

Biljetter: www.visitsormland.se

Arrangörer: Gripsholms slott, Taxinge slott, Östra Sörmlands Järnväg och Gripsholm-Mariefred Ångfartyg AB.

Mer info: Anette Lilja, tel 0152-29791, anette.lilja@strangnas.se