Slottssafari

Ett nytt sätt att upptäcka slottsrika Sörmland genom slottssafarin!

Med hjälp av slottssafari.se får sörmlänningar och besökare veta vilket slott som är deras favoritslott. Sörmland är Sveriges slottsdestination, en plats med 400 slott, gods och gårdar. Här finns tusentals saker att göra. Nu kan besökare genom ett quiz ta reda på vilket slott som passar en bäst genom lekfulla frågor på slottssafari.se. Alla vackra slott, gods och gårdar bär på spännande historier och många är idag exklusiva boenden medan andra är fyllda av lek och aktiviteter, både inne och ute.

• -”Slottssafari är ett lekfullt sätt att få fler att upptäcka Sveriges slottsdestination. Quizet är baserat på vem man reser med och vilka intressen man har”, säger Åsa Malmqvist, Processledare för Destinationsutveckling Sörmland. ”Slotten är något unikt och bidrar till att göra potentiella gäster nyfikna. Tillsammans med slottssafarin lanseras även slottsbingo, som uppmuntrar ytterligare till att upptäcka slotten och allt som finns att uppleva runt dem”.

I sommar väntar en annorlunda resesommar, med ännu fler svenskar som semestrar i Sverige. Vanligaste anledningen till att resa är att besöka släkt och vänner. Av de svenska resenärerna planerade 2019 ca 72% att semestra i Sverige. En siffra som 2020 förväntas vara högre.

Stua har, tillsammans med reklambyrån You Are Here, tagit fram Slottssafari, som gör att sörmlänningar och besökare, baserat på intressen, kan ta reda på vilket slott som passar bäst genom lekfulla frågor.

• -”Vi har fått stor hjälp av fokusgrupper när vi byggt upp och testat kampanjen. Det är glädjande att se vilket engagemang det finns hos människor runt om i Sörmland för att utveckla nya starka hemester-upplevelser”, säger Jonas Ingre, Creative Director på reklambyrån You Are Here.

Stua påbörjade tidigare i år arbetet som ska stärka Sörmlands position som Sveriges slottsdestination genom ambassadörskap. Vi är alla, nu mer än någonsin ambassadörer för Sörmland. Genom att locka lokalbefolkning och besökare att komma till och upptäcka slotten blir Sörmland en tydlig destination. De som besöker Sörmland, upplever även allt annat, från små caféer till hotell och restauranger. Dagens moderna slottsupplevelser utgår från vår historia men anpassas för att vara relevanta för dagens gäster och för kommande generationer. Ambassadörer som vill berätta, engagera och dela med sig av sina upplevelser är viktiga.

Kontakt: Åsa Malmqvist, Processledare Destinationsutveckling Sörmland, Stua, asa@stua.se, tel 0155-22 27 71.
Jonas Ingre, Creative director You Are Here, jonas@youarehere.se, 073-597 38 33.