EU-medel till Sörmland ska öka försäljningen för besöksnäringens företag!

Med hjälp av digitaliseringsinsatser ges små och medelstora företag inom besöksnäringen, förutsättningar att öka sin internationella tillgänglighet och försäljning på en global marknad. Detta genom att få stöd för ett mer digitalt arbetssätt.

- ”Vi vill med en utökad satsning på destinationsutvecklingsprocessen ge företag verktyg och kunskap hur de genom digitaliseringen kan nå nya kunder på en global marknad”, säger Ola Lindgren Nilsson, vd STUA utvecklar besöksnäringen! ”Företag som kan och vill, ska öka försäljningen och använda digitala tjänster för att involvera kunden mer i processen, före, under och efter besök”.

Arbetet kommer att bedrivas genom workshops, seminarier och individuell rådgivning. Exempelvis inom områden som digitala analyser av företagens kanaler, internationella kunders drivkrafter och att dra nytta av kundens beteende i digitala kanaler.

STUA har identifierat att arbetet med internationalisering genom digitalisering inom besöksnäringen behöver växlas upp och har därför sökt och beviljats medel från Europeiska regionalfonden i Östra Mellansverige för att kunna stärka företagen i regionen ytterligare.

Magnus Nilsson, strateg på Regionförbundet Sörmland säger:
Vi har under de senaste åren tillsammans med STUA fokuserat och arbetat hårt för att utveckla Sörmland till en av Sveriges nya internationella destinationer. Det här är nästa steg i detta arbete. Det ligger helt rätt i tiden och är efterfrågat av företagen. Vi är glada att vi med STUA i ledningen, kan fortsätta att ligga framkant i Sverige när det gäller att utveckla besöksnäringen”.

Kontakt: STUA utvecklar besöksnäringen!, Ola Lindgren Nilsson, Vd, tel 0155-22 27 74 Regionförbundet Sörmland, Magnus Nilsson, Strateg näringslivsfrågor, tel 070-649 74 87

Om Destinationsutveckling Sörmland
Destinationsutveckling Sörmland leds av STUA utvecklar besöksnäringen!, på uppdrag av Regionförbundet Sörmland, och ska positionera Sörmland till Sveriges Slottsdestination. Målsättningen är, att genom ökad internationell mognad, ge en fördubblad turismomsättning för besöksnäringens aktörer till år 2023.

Projektet ”Digital destinationsutveckling” finansieras till 50% av det regionala turismuppdraget och till 50% av europeiska regionalfonden och pågår under perioden 1 januari 2017 till 30 september 2019. Total budget är ca 8 miljoner kronor.