Hela Sörmlands besöksnäring växlar upp i Katrineholm!

Organisationerna Svensk Turism, Arena för Tillväxt, Tillväxtverket, Svensk Handel, Visita och VisitSweden gör tillsammans med STUA (Sörmlands turismutveckling AB) en gemensam kraftansamling för att lyfta besöksnäringens största möjligheter och utmaningar. Satsningen är en del av en Sverigeturné för näringen och torsdagen den 3 september är det dags för Sörmlands besöksnäring. Över 160 personer från näringslivet, kommunerna och regionen är anmälda.

Tillsammans med deltagarna arrangeras en dag om besöksnäringens betydelse för regionens framtid. Ett tillfälle för politiker, tjänstemän och näringens aktörer att mötas för att bygga gemensam kunskap och hitta vägar för en fortsatt positiv och kreativ utveckling av regionen. Flera inspirerande entreprenörer och näringsidkare berättar om sina verksamheter och tankar kring Sörmlands attraktionskraft.

- Besöksnäringen är Sveriges största tjänsteexportnäring med ett exportvärde på 106 miljarder kronor. För att förstå hur stort värdet är kan man jämföra med järn- och stålindustrins exportvärde på 47 miljarder, säger Magnus Nilsson ordförande Svensk Turism.

- Sedan år 2000 har besöksnäringen skapat 50 000 nya jobb och med rätt förutsättningar kan vi fortsätta att skapa tillväxt och arbetstillfällen över hela landet, säger Eva Östling VD på Visita.

- STUA leder den gemensamma destinationsutvecklingen för att utveckla Sörmland till ett av Sveriges mest attraktiva besöksmål för nationella och internationella besökare, säger Ola Nilsson vd STUA. Därför måste fokus läggas på att lyfta fram och stärka det lokala arbetet, så att utmaningarna blir till möjligheter för långsiktig framgång.

Dagen är till för alla som är en del av besöksnäringen och för dem som har en position som innebär att de har nycklar till en fortsatt hållbar utveckling av näringen. Målsättningen är att dagen ska öka kännedomen om:

• besöksnäringens omfattning, utveckling och potential
  • de nationella organisationerna och deras verksamheter
  • utmaningarna besöksnäringen möter i lokalsamhället
  • utmaningarna besöksnäringen möter nationellt och internationellt

Media är välkomna att delta under hela eftermiddagen. För program, se bifogade filer.

Datum: 3 september 2015
Tid: 14:30-18:30
Plats: Tallåsskolans aula, Läroverksgatan 1 i Katrineholm

För mer information och anmälan, vänligen kontakta:

Tina Loncaric, Kommunikatör, Visita
t.loncaric@visita.se