Magasinet STOLT lotsar dig genom matens Sörmland

Nu distribueras Magasinet STOLT mat i Sörmland till besöksmål och turistbyråer i länet. STOLT speglar de passionerade mathantverkarna i vår region och du får en mängd tips på besöksmål i Sörmland med koppling till hållbar, hälsosam och närproducerad mat.

I skuggan av den globala corona-pandemin så har våra val som konsumenter stor betydelse. Vi kan genom att handla lokalt bidra till att öka regionens och landets produktion och därmed uthålligheten vid nästa kris.

I år är vi övertygade att fler Sörmlänningar kommer att välja att semestra lokalt. Vi har därför laddat magasinet STOLT med mycket inspiration från våra matproducenter och besöksmål som underlättar en upptäcktsfärd i vårt matlän, säger Torbjörn Kock, processledare för Stolt Mat i Sörmland.

Omslaget till Magasinet STOLT Mat pryds denna sjunde upplaga av de två unga Sörmländska mästerkockarna Amanda Stensson från Vingåker och Axel Karlsson från Nyköping som berättar om sina drömmar om det framtida kockyrket. Magasinet tar upp trender hos unga när det gäller mat och träning men också skälen till varför alltfler unga väljer en vegetarisk eller vegansk livsstil. Bredden i magasinet är stor och visar den mångfald av mat som finns runt knuten. Alltifrån ekologisk köttproduktion och viltkött till grönsaksodlingar i såväl liten som stor skala.

–Vi är även stolta över att DN:s Sanna Lindberg är med i årets magasin och testar goda sommaröl från länets mikrobryggerier. Även Plura Jonsson som för några år flyttade till den vackra sörmländska landsbygden intervjuas och ger tips om sina favoritställen i Sörmland med koppling till mat, säger Torbjörn Kock.

Om magasinet STOLT
Magasinet STOLT mat fokuserar på entreprenörerna, producenterna, kreatörerna, talangerna och distributörerna bakom Sörmlands matframgångar. Magasinet visar mångfalden i livsmedelskedjan ur ett lokalt och regionalt perspektiv. Innehållet lyfter den kvalitet som den Sörmländska maten står för så att Sörmlänningar, turister och intressenter kan fortsätta upptäcka Sörmland som matlän.

Om STUA och Stolt mat i Sörmland
Stolt mat i Sörmland (nedan Stolt Mat) är ett verksamhetsuppdrag som drivs av STUA, och finansieras genom Region Sörmland som en del av den regionala utvecklingen för näringslivet. Stolt Mat ska verka för en hållbar produktion och konsumtion inom den sörmländska livsmedelskedjan. Stolt mat ska verka för att skapa förutsättningar för aktörer att utveckla en hållbar produktion och konsumtion, att främja utvecklingen, utbyte av idéer, erfarenheter och kunskaper.

För mer information kontakta:

Marko Määttä, redaktör för STOLT matmagasin, marko@astory.se, 0708-65 40 81

Torbjörn Kock, processledare för Stolt Mat i Sörmland, STUA, torbjorn@stua.se, 0730 – 22 85 45