Pressinbjudan Regionala Nätverket Turism

Pressinbjudan Regionala Nätverket Turism

Näringsminister Ibrahim Baylan kommer till Mariefred den 26/8 kl 13.00, för att berätta om hur de regionala turismorganisationerna kan samverka med Näringsdepartementet kring besöksnäringsfrågor, t ex innovation i besöksnäringen, nationella strategin för turism och nordiska turismplanen. På plats finns även besöksnäringsansvariga från Sveriges kommuner och landsting och Tillväxtverket samt Svensk Turism AB.

Regionala Nätverket Turism bildades 2006 och består av förtroendevalda och ledande tjänstepersoner från Sveriges regionala turismorganisationer. Nätverket har till syfte att bidra till den svenska turismens långsiktiga utveckling utifrån ett regionalt perspektiv och är en arena för förtroendevalda och tjänstepersoner från regionala turismorganisationer att träffas och utbyta regionala erfarenheter inom turism.

STUA är värdorganisation för årets möte, vilket genomförs i Mariefred 26-27 augusti. Totalt deltar 50 representanter för Sveriges regionala turismorganisationer och nationella aktörer. På agendan står bl a workshop om innovation, diskussioner utifrån redovisning från olika arbetsgrupper inom nätverket och rapportering från nationella organisationer, såsom Tillväxtverket.

Press och media är välkomna att delta i programmet kl 12.30-13.50, i Festvåningen.

Därefter finns näringsminister Ibrahim Baylan tillgänglig för press och media
kl 13.50, utanför Festvåningen.

Mötet genomförs på Gripsholms värdshus. Adress: Kyrkogatan 1, Mariefred.

Kontakt:

Näringsdepartementet: Sara Kathemi, pressekreterare till näringsminister Ibrahim Baylan, tel 0761-296 708.

Regionala nätverket turism: Pia Jönsson Rajgård, sammankallande i nätverket och vd Tourism in Skåne, tel 0768-870 730.

STUA: Ola Lindgren Nilsson, vd STUA utvecklar besöksnäringen!, tel 0155-22 27 74.