Smaka på Sörmland utökas med fler upplevelser

Smaka på Sörmland utökas med fler upplevelser

Under 2023 ges möjlighet att upptäcka matsörmland på ännu fler sätt, med naturen i fokus. Kring vackra bord placerade utomhus kan du upptäcka exklusiva helhetsupplevelser, laga mat på en lantgård, äta mitt i kulturarvet eller grilla en vild måltid med slottsvy.

Precis som förra årets står naturborden placerade på Stora Sundby Slott, Bergs Gård Trosa, vid Åkers styckebruk med Emma Grön och på Öster Malma. I år adderas också två nyheter till konceptet, Båsenberga Hotell & Konferens och i Katrineholm där borden utplaceras i olika naturmiljöer. Alla platser berättar sin historia om kulturarv, naturen, djuren och platsen. Det erbjuds allt ifrån enkla DIY-upplevelser till exklusiva helhetupplevelser med kock och serveringspersonal. Med borden utspridda över hela vår matregion kan du vara med om unika upplevelser vid alla bord.

- Smaka på Sörmland är ett initiativ som hyllar vår sörmländska mat, natur och kultur. Entreprenörerna som driver borden är otroligt duktiga på att koppla ihop sina platser till just måltidsupplevelser som blir helt unika. Tidigare år har vi haft många lyckliga gäster som lämnat borden med minnesvärda matminnen. Kanske också lite stoltare eller imponerade över den sörmländska matidentiteten.
- Malin Ahnelöv, Processledare, Stolt Mat i Sörmland

Klicka här för mer information och bokning.

Stolt Mat i Sörmland, som drivs av destinationsutvecklingsbolaget Stua, projektleder Smaka på Sörmland för tredje året i rad. Konceptet är sprunget ur Visit Swedens koncept Edible Country, ett initiativ som skapades under pandemin för att bidra till fler svenska måltidsupplevelser med fokus på natur. Än idag ser vi tydlig efterfrågan på just unika, lokala måltidsupplevelser och en stor efterfrågan på att göra saker i naturen. Borden kan bokas för alltifrån jubileumsfiranden till teambuildning-aktivitet med kollegorna.

Projektledningen finansieras av Stolt Mat i Sörmland/Stua. Borden finansieras av kommunerna och destinationsbolagen.