Sörmlands museum Nyköping, exteriör. Foto av: David Hansson. Upphovsrätt: Sörmlands museum

Sörmland nominerar Sörmlands museum till Stora Turismpriset 2023

Sörmlands nomineringsjury har valt att nominera Sörmlands museum till Stora Turismpriset 2023. Sörmlands museum har valts ut som kandidat på grund av den modiga och kreativa satsning som man gjort de senaste åren som visar att det är ett museum i tiden. Ett museum som ligger i framkant i Sverige, men som även står sig internationellt. I de nya lokalerna i modern industrimiljö i Nyköping berättas Sörmlands historia på ett nytt sätt, alltid med utgångspunkt från människorna som bott och bor här.

Sörmlands museum mottog Kulturarvspriset 2019 och utsågs till Årets museum 2020, just för sitt nyskapande museiupplägg med gestaltade samlingar som förmedlar berättelser om Sörmlands historia. Med flera temporära utställningar inom kulturhistoria, slöjd, bild och form tar Sörmlands museum upp aktuella och angelägna ämnen. En mer traditionell museidel finns också, i Kungstornet i Nyköping, dessutom en omfattande kurs- och barnverksamhet, samt kulturföredrag, konserter och andra event i det nya museet. Museet bedriver även extern verksamhet i hela regionen, i form av skolverksamhet och skyltade historiska kulturstråk i länets kommuner. Museibutiken är i sig en upplevelse, med litteratur och modernt konsthantverk av lokala konstnärer, som bygger på historien. Sörmlands museum jobbar nytänkande och aktivt med sin marknadsföring, även i nationell media. Utställningar, som den senaste om NK:s möbler och möbelverkstäderna i Nyköping, har fått stort genomslag och drar folk från hela landet, särskilt från Stockholm.

Museet har ett cirkulärt förhållningssätt i hela sin verksamhet. Hållbarhet i alla tre dimensionerna genomsyrar allt, såväl i fysisk utformning av lokaler och utställningar, som i tilltal och utbud av aktiviteter och evenemang för olika målgrupper. Restaurangens utbud bygger helt på sörmländska råvaror, med mycket ekologiskt och serverar vacker mat med tradition och kvalité på tallrikar från en lokal keramiker.

Motiveringen lyder:

Sörmlands museum har självsäkert visat att de är ett museum i framkant. De är idag en mötesplats som besökare kommer tillbaka till om och om igen. Med sitt unika Berättande magasin, sina modiga, innovativa och kreativa satsningar har de inte bara lyft det lokala utan gjort avtryck långt bortom länets gränser.

"Vi är mycket glada och stolta över den fina nomineringen", säger Susanna Janfalk, länsmuseichef. "Den visar hur viktig kulturen är i samhället och inte minst hur ett museum kan bidra till att stärka besöksnäringen".

Om Stora turismpriset: Stora turismpriset delas ut till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med Tillväxtverket som huvudman. Stora Turismpriset – delas i år ut för 30:e året i rad! Förra året var Lindeborgs eco retreat nominerad.

Kontakt:

Sörmlands museum, Susanna Janfalk, tel 076-696 64 09