Sparreholms slott och Axellent satsar på sörmländsk mersmak

Välrenommerade Axellent drivs av Axel Johnsson, som nu tar över och vidareutvecklar såväl slottets retrokafé, som driften av Sparreholms slotts hotell- och konferensverksamhet.

- Vi satsar i princip uteslutande på färdigpaketerade och skräddarsydda event och målet är att vara en toppanläggning. Sparreholms slott erbjuder en av Sörmlands vackraste miljöer för företagsevent, bröllop och guldkantat boende, säger Axel Johnsson.

Vissa matupplevelser – exempelvis en helt ny lyxig slottsweekend för gourmander – kommer att serveras i samarbete med andra sörmländska matkreatörer. Planen är att Sparreholms slott ska bli ett attraktivt besöksmål inom måltidsturism, i linje med de regionala satsningarna VisitSörmland och Stolt Mat i Sörmland.

Samarbetet innebär även att Axel Johnsson flyttar sin cateringverksamhet från sin nuvarande bas Gripsholmsviken, till Sparreholms slott.

Ett ”axellent” retrokafé

Sparreholms slotts retrokafé har drivits förhållandevis småskaligt under ett antal år. Nu utökar Axellent utbudet av genuint hembakta klassiker, ibland med en modern tvist.

• -Mitt personliga tips är frasvåfflan med hemvevad vaniljglass, vispgrädde och drottningsylt. Vi kommer dessutom att servera Sörmlands bästa räkmacka! säger Axel Johnsson.

Han lägger också till en helt ny à la carte-meny och servering av alkoholhaltiga drycker i retrokaféet.

• -Det blir en meny med stora kulinariska ambitioner och klassisk prägel, säger Axel Johnsson.

Sju museidagar i slottsparken

Knutet till Sparreholms slott finns tre museer som lockar besökare från Sverige och utlandet: En av Europas främsta privata bilsamlingar, ett tekniskt museum med Europas största samling jukeboxar, cyklar och mopeder, samt ett vagnsmuseum med giggar, trillor och slädar från 1700-talet och framåt.

I sommar blir slottsparken arena för några temalördagar för musei- och fordonsfantaster. Museernas passionerade guider plockar då fram riktiga rariteter ur samlingarna – även sådant som inte visats tidigare – och berättar historien om allt från Harley Davidson och Lambretta, till trehjuliga mikrobilar.

Kontakt:

Axel Johnsson, Axellent