Sveriges Slottsdestination lanserar digitalt vandringsverktyg i Sörmland!

Sveriges Slottsdestination lanserar digitalt vandringsverktyg i Sörmland!

Sveriges Slottsdestination lanserar ett digitalt planeringsverktyg för vandring! Verktyget kommer underlätta för dig som vill vandra i Sörmland och kommer göra det enkelt att hitta leder med hjälp av en karta med tydliga startpunkter.

Vandringsverktyget har tagits fram i samarbete med Sörmlandsleden, där Sörmlandsledens etapper är först ut på kartan! Vi arbetar för att framåt kunna fylla på med andra leder och etapper som finns runt om i Sörmland. Förutom själva leden kommer du kunna se vart det finns servicepunkter, produkter och upplevelser i anslutning till leden. Behöver du exempelvis veta vart på leden du kan fylla på din vattenflaska så kan du enkelt se det i planeringsverktyget! Detta är ett verktyg som underlättar både för gästen och för aktörer med produkter och upplevelser i anslutning till olika leder runt om i Sörmland, som kan skapa mervärde i planeringen och upplevelsen.

-”Under det senaste året har vi sett ett ökat vandrande av de något mer ovana vandrarna, det medför ett ökat behov av att förmedla information kring bland annat allemansrätten och eldning i naturen. Genom denna vandringssida hoppas vi kunna sprida viktig information samtidigt som vandraren enklare kan planera vad denne behöver ta med under turen.” säger Henrik Steberg, Utvecklingsledare på Stua.

Planeringsverktyget har tagits fram inom projektet City Country Combo i samarbete med Sörmlandsleden. Bakom verktyget ligger ett analys- och intervjuarbete där vi låtit vandrare tycka till om vad ett vandringsverktyg behöver. Därför är alla funktioner framtagna med vandraren i fokus och baserat på sådant som efterfrågats.

Planeringsverktyget lanseras nu inför sommaren och vi kommer löpande fylla på med information som möter vandrarnas behov. Självklart vill vi att verktyget ska vara så bra det bara kan, så det finns ett formulär där vandrare kan skicka in sina förslag om det är något dom saknar eller om något på sidan inte fungerar.

Verktyget finns tillgänglig på visitsörmland.se och ämnar öka attraktiviteten både för lederna och för företagen runt om.

Finansierat av Europeiska Jordbruksfonden för Landsbygdsutveckling.