Dryckesglas på ett bord i naturen med en sjö i bakgrunden.

Upplev god dryck ute i den sörmländska naturen!

Som en utveckling av den tidigare succén The Edible country lanseras nu nästa koncept: The drinkable country. Såväl utländska som svenska turister kan nu njuta av unika och alkoholfria sörmländska dryckesupplevelser, ledda av riktiga dryckesexperter, på några av Sörmlands vackraste platser.

Sörmland satsar i år på ett helt alkoholfritt upplägg, där fokus är på att erbjuda samma förstklassiga upplevelse som vilken finrestaurang som helst – men utan promillehalten. På tre sörmländska platser – Öster Malma i Nyköping, Äleby gård i Strängnäs och Ekeby våtmark i Eskilstuna – bjuds nu gäster in för att tillsammans med en dryckesexpert lära sig mer om och utforska alkoholfria dryckesalternativ. Våra experter består av två sommelier, Katarina Hoverman och Nils Rosvall, båda med gedigen kunskap och ett brinnande intresse för mat och dryck.

- "Jag vill göra alkoholfritt till något roligt och spännande och oavsett anledningen till att avstå alkohol så ska man kunna få uppleva hur mat och dryck kombineras på ett gott sätt!" Säger Katarina Hoverman om sitt nya uppdrag.

I nuläget finns fyra koncept, beroende på vad man vill grotta ner sig i, att boka med Katarina på Öster Malma

• Mat och alkoholfri dryck i kombination med
  • Lär dig blanda alkoholfria drinkar
  • Familjetema: mat och alkoholfri dryck
  • Choklad och alkoholfri dryckesprovning

Nils koncept går under parollen Para mat och alkoholfri dryck, och går att boka vid tre bord, gästen väljer helt enkelt den plats som passar bäst!

- “Bebidas fyllde precis 1 år och jag älskar mitt jobb på ett sätt jag inte trodde va möjligt. Jag har under de senaste åren först gått sommelierutbildning (WSET2 & WSET3) samtidigt som jag lärt mig allt om att vara egen. Att få folk att upptäcka dryck gjort på ett ärligt sätt här runtomkring är det bästa jag vet! Jag har varit på fler dryckesprovningar som varit stela och mitt mål med mina provningar är att det istället ska kännas kul, avslappnat och inkluderande. Jag vill prata om dryck på ett sätt som alla kan förstå och relatera till. Det ska ju vara kul!” Säger Nils