Världens största gourmetrestaurang har anlänt till Sörmland!

För att lyfta det sörmländska mathantverket samt den unika och tillgängliga naturen har Stolt Mat i Sörmland nu lanserat ”The Edible Country”, världens största gourmetrestaurang, i Sörmland. Sedan bokningarna öppnade så har många gäster redan säkrat sin plats, och vill njuta av en exklusiv måltidsupplevelse på den sörmländska landsbygden.

Borden finns placerade på unika platser i tre olika kommuner, Eskilstuna (Ekeby våtmark), Nyköping (Nynäs slott) och Strängnäs (Äleby Gård). Menyerna är unika för platserna där borden är utplacerade. Kockarna Patrik Arneke (Äleby Gård) och Jonas Hammar (husföreståndare Länsstyrelsen Sörmland) står bakom två av menyerna.

De olika borden har olika teman som styr både placering och meny:

Eskilstuna: Tema Hållbarhet – placering på Ekeby våtmark i anslutning till Retuna Återbruksgalleria.

Strängnäs: Tema Vilt – med placering på Äleby Gård och med en viltmeny komponerad av Patrik Arneke.

Nyköping: Tema Sveriges Slottsdestination – med placering vid Nynäs Slott. För att lyfta slotten och deras koppling till äppelodlingar så har Jonas Hammar satt ihop en meny baserad på äpplen som råvara.

Stolt Mat i Sörmland och Visit Sweden har i samarbete med Nyköping, Strängnäs och Eskilstuna kommun öppnat upp bokningarna för en unik upplevelse där gästerna kan njuta av lokalt producerade råvaror, i en vacker natur. Visit Sweden lanserade kampanjen under 2019 med fokus på internationella gäster. För 2020 vänds konceptet mot en lokal och nationell nivå, där hemester står i fokus med lokala sörmländska smaker.

-”Det känns helt rätt i tiden att, tillsammans med kommuner och aktörer, kunna erbjuda denna unika upplevelse i Sörmland. Att få njuta av några av världens mest unika och hållbara råvaror, i en lika unik miljö känns spännande i denna tid med Svemester, där fler vill ta del det lokala näringslivet”, säger Torbjörn Kock Processledare för Stolt mat i Sörmland.

Vill ni veta mer så går det bra att träffa oss ute vid borden när representanter för Stolt Mat i Sörmland tillsammans med företagare och aktörer inom besöksnäringen samt kommuner, kommer att testa på upplevelsen i Strängnäs och Nyköping:

Strängnäs: Den 3/6 kl 17:00 vid Äleby Gård

Nyköping: Den 4/6 kl 11:00 vid Nynäs Slott

Kontakt: Torbjörn Kock, Processledare Stolt mat i Sörmland, tel 0155-22 27 76.