Uppsala tog hem Student-VM i amerikansk fotboll 2014

Sverige och Uppsala blir först att stå värd för ett Student-VM i amerikansk fotboll. Det beslutade det internationella studentidrottsförbundet på lördagseftermiddagen på ett möte i Bryssel.

Aldrig tidigare har det genomförts ett Student-VM i amerikansk fotboll och när det nu sker blir det i student- och idrottsstaden, Uppsala. Student-VM kommer att spelas från den 28 april 2014 fram till finalen den 10 maj. Ett stort arrangemang som ett VM medför, förutom de idrottsliga aspekterna, även ekonomiska fördelar för Uppsala. Arrangörerna räknar med runt 20 000 hotellnätter exklusive åskådare. I dagsläget räknar man med åtta dam- och åtta herrlag med totalt 700 aktiva och ledare.

– Amerikansk fotboll är internationellt väldigt stort inom studentvärlden. Att få Student-VM till Sverige är ett utmärkt tillfälle att visa upp inte bara amerikansk fotboll utan även svensk studentidrott och vad den kan erbjuda, både på motions- och elitnivå, säger Josef Åhman, generalsekreterare Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

– Vi ser verkligen fram emot att få arrangera en av de största idrottshändelserna någonsin i Sverige. Det kommer betyda mycket för sportens utveckling i Sverige och även resten av världen säger, Martin Söderberg, ordförande Uppsala 86ers och projektledare för VM 2014.

För ytterligare information:
Josef Åhman, generalsekreterare svensk studentidrott, 070-330 96 81
Martin Söderberg, ordförande 86ers, 070-374 74 00

• amerikansk fotboll
  • lärosäte
  • fotboll

• Uppsala

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationell och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har 65 medlemsföreningar med cirka 65 000 medlemmar.