Studieförbunden går samman i osäkra tider: "Samarbete är framtiden"

Samarbeten mellan studieförbunden växer i hela Sverige, nu senast i Umeå. Under det fyndiga namnet "Umegration" samlades lokala studieförbund för att gemensamt stärka integrationsarbetet. Luka Anic från Studiefrämjandet, en av arrangörerna, berättar:

- Samverkan mellan studieförbunden är ett sätt att lyfta fram folkbildningens krafter och resurser. I de tuffare tiderna vi lever i där folkbildningen ifrågasätts från politiskt håll behöver vi visa vad studieförbunden faktiskt gör.

Över ett hundratal Umeåbor tog del av föreläsningar och samtal. Publiken bestod av lokala beslutsfattare, ungdomar, studieförbundsdeltagare och andra nyfikna. Under 2018 bedrev studieförbunden gemensamt i hela Sverige folkbildning med asylsökande som uppgick till sammanlagt 294 000 studietimmar med närmare 80 000 deltagare.

- Jag brinner för folkbildningen 2.0, en hållbar folkbildning där vi studieförbund samverkar mer. Samarbete är framtiden, sammanfattar Luka Anic.

Studieförbunden som var medarrangörer till Umegration var ABF, Studieförbundet Vuxenskolan, Sensus, Ibn Rushd, Folkuniversitetet, Studiefrämjandet, NBV, Kulturens och Bilda.

Länkar:

SVT Västerbotten 15/5 om Umegration.

Siffror Folkbildningsrådet om folkbildning med asylsökande.

• umegration
  • mångfald
  • asylsökande
  • studieförbundens bransch- och intresseorganisation