Foto: Nadja Hallström.

Bokmässan: Dahlior, släktforskning och det goda samtalet

Studieförbunden besöker Bokmässan 2018 och deltar i samtalen om jämbördiga samtal och respekt människor emellan.

- ”Respekt” är ett av årets huvudteman under Bokmässan. Respekt mellan människor är avgörande för att folkbildning ska vara möjlig. När människor möts i studiecirklar är det för att de är nyfikna, vill bildas och lära från andra. Respekt är att acceptera olikheter och utifrån det kunna samarbeta. Vi menar att olikheterna gör folkbildningen stark, och vi kommer fortsätta värna mångfald och sammanhållning över hela landet, säger Studieförbundens generalsekreterare David Samuelsson.

Flera av studieförbunden finns på plats och lyfter varierande ämnen från släktforskning, odling av dahlior, plast i havet, arabisk poesi till att brodera på stickat.

Även Studieförbundens och Sveriges Folkhögskolors gemensamma demokratisatsning #ViMåstePrata uppmärksammas i samtal under rubriken "Hur gör en enskild människa för att skydda demokratin?". I panelen sitter bland andra Elisabeth Åsbrink, författare och redaktör för "Handbok för demokrater", ärkebiskop Antje Jackélen och Pär Stenbäck, tidigare utrikes- och utbildningsminister i Finland.

Välkommen att delta i samtalen på plats eller via våra sociala medier!

Taggar

Studieförbunden är de tio studieförbundens gemensamma intresseorganisation. Inom studieförbunden möts en miljon individer varje år och studieförbunden verkar i alla landets kommuner. Bildning förenar Sverige.

Studieförbunden bildades 1903 under namnet Folkbildningsförbundet. Vi har funnits i över hundra år men blickar ständigt framåt. Vi står för fri bildning i hela Sverige, alltid på individens villkor och alltid tillsammans med andra.