Jämtland: Stort stöd för folkbildning bland politiker och allmänhet

Två nya Sifoundersökningar visar att både de politiker som är ansvariga för folkbildning i kommunerna och allmänheten är mycket positivt inställda till folkbildning. Bara i Jämtland deltog sammanlagt 393 076 deltagare i studieförbundens verksamheter under 2012. Trots detta har de kommunala anslagen till folkbildning i Sverige halverats på 20 år.

Enligt två nyligen genomförda Sifoundersökningar beställda av Folkbildningsförbundet är 97 procent av politikerna mycket eller ganska positiva till folkbildning. Samtidigt tycker 88 procent av allmänheten att studieförbunden är viktiga för samhället.

– Folkbildning har ett starkt engagemang och är en lång tradition i Sverige. Studieförbundens verksamhet bidrar till det livslånga lärandet och utvecklingen både i Jämtland och hela landet, säger Kjell Wåglin, länsbildningskonsulent Bildningsförbundet Mittnorrland.

Bara i Jämtland var det 21 370 deltagare i studiecirklar, 12 101 i annan folkbildning och 359 605 i ett kulturprogram under 2012. Ramarna för vilken typ av folkbildning som får stöd sätts av kommunpolitiker, ofta i samråd med studieförbund och folkhögskolor.

Den ena Sifoundersökningen, som riktades till de politiker som är ansvariga för folkbildning i kommunerna, visar att 3 av 5 anser att studieförbunden bidrar till lokal utveckling i hög eller mycket hög grad. Trots det har det kommunala genomsnittsbidraget till folkbildning per invånare i hela landet mer än halverats från 77 kronor 1992 till 35 kronor 2012. I Jämtland var det kommunala budgeterade genomsnittsbidraget per invånare 48,75 kronor under 2012.

– Trots folkbildningens starka ställning bland både politiker och allmänheten har bidragen till folkbildning sjunkit allt eftersom. För att kunna ha en bred folkbildningsverksamhet i hela landet är det viktigt att kommunerna inte fortsätter att minska bidragen, utan allra helst ökar dem, säger Annelie Roswall Ljunggren, generalsekreterare Folkbildningsförbundet – studieförbundens intresseorganisation.

För mer information:
Kjell Wåglin, länsbildningskonsulent Bildningsförbundet Mittnorrland, 070-551 26 99, bfm@bfm.se
Annelie Roswall Ljunggren, generalsekreterare Folkbildningsförbundet, 070-694 60 38, annelie@studieforbunden.se
Anna Morin, kommunikationsansvarig Folkbildningsförbundet, 070-251 91 46, anna@studieforbunden.se

Tabell antal deltagare och genomsnittligt budgeterat kommunalt bidrag per län och invånare 2012:
Antal deltagare per aktivitet står ej för unika deltagare, samma person kan alltså ha deltagit flera gånger i samma aktivitetskategori.

Län

Östergötland

Hela riket

Fakta om folkbildning:
- Studieförbundens aktiviteter delas in i kategorierna studiecirklar, kulturarrangemang och annan folkbildning. ”Annan folkbildning” är kurser som har ett annat format än studiecirklar, till exempel helgkurser.
- Under 2012 var det totalt 1 747 094 deltagare på studieförbundens studiecirklar, 707 816 deltagare på annan folkbildning och 17 985 118 deltagare på kulturprogram (källa: STUV2012).
- Det budgeterade genomsnittsbidraget till folkbildning per invånare i hela landet var 35,02 kronor under 2012. 1992 var det 77 kronor per invånare.

Fakta om Sifoundersökningen till folkbildningspolitiker:
- Här finns undersökningen ”Ansvariga politikers attityder till studieförbunden 2013”:http://www.studieforbunden.se/wp-content/files/Rapport_Politiker.pdf
- Undersökningen till politiker genomfördes mellan 5-28 februari 2013.
- Undersökningen till politiker genomfördes med ordförande i den kommunala nämnd eller det beslutsfattande organ som hanterar folkbildningen på kommunal nivå.
- Totalt genomfördes 157 intervjuer via telefon, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 45,2 procent.

Fakta om Sifoundersökningen till allmänheten:
- Här hittas undersökningen ”Allmänhetens attityder till studieförbunden 2013”:http://www.studieforbunden.se/wp-content/files/Rapport_-_allmnheten130402.pdf
- Undersökningen till allmänheten genomfördes mellan 4-7 februari 2013.
- Undersökningen genomfördes med personer som var 15 år eller äldre. Totalt genomfördes 1 000 intervjuer via telefon.

• Jämtland