Vuxenskolan medlem i Fair Trade

I måndags beslutade styrelsen för organisationen Fair Trade (Rättvisemärkt) att bevilja Studieförbundet Vuxenskolan medlemskap i organisationen. SV blir därmed det första studieförbundet som på nationell nivå blir medlemmar.

- Att handla rättvisemärkt är ett sätt för var och en av oss att bidra till en bättre värld. Att främja handel där människan och lokalsamhällets utveckling sätts i centrum minskar fattigdom och social utslagning. Därför känns det viktigt för oss att bli medlemmar i Fair Trade, säger Anders Gradin, förbundschef i Studieförbundet Vuxenskolan.

- Flera av våra avdelningar är redan engagerade i arbetet och vi driver sedan länge bl a kampanjen ”Fika med en schysst böna”. I arbetet ingår också att arrangera ambassadörsutbildningar i samverkan med Fair Trade samt att jobba med informationsspridning både internt men också bland våra medlems- och samverkansorganisationer, säger Anders Gradin.

Mer än en miljon odlare och anställda i ett 50-tal länder drar nytta av försäljningen av Rättvisemärkt, som ökar för varje år. Räknar man också med familjerna är antalet människor som berörs av Rättvisemärkt fler än fem miljoner. Förutom kaffeprodukter ingår en lång rad andra produkter t ex te, bananer och frukter, kryddor, blommor, choklad, glass, godis, vin, honung mm.

Initiativet att söka medlemskap i Fair Trade kom ursprungligen från Ingegerd Petersson, SV Kalmar.

För ytterligare kontakt

Anders Gradin, förbundschef Studieförbundet Vuxenskolan, 070 – 855 30 70