​Konstnärligt integrationsprojekt sprids till Göteborg och Sölvesborg!

”Det kollektiva skapandet gör att vi lär oss av varandra och skapar ett mer tolerant och öppet samhälle. Konsten är en av de viktigaste demokratiska verktyg vi har.” säger Karin Robérts och Sophia Andersson, grundare av ARTmovement.

ARTmovement är en förening som tillsammans med Studiefrämjandet Stockholms Län fått stöd av Arvsfonden för att arbeta med konstnärliga mötesplatser med målgruppen nyanlända och svenska ungdomar i åldern 15–25 år. Projektet pågår fram till 2021.

Med inspiration av olika konstutövare skapar deltagarna konstverk tillsammans, som sen ställs ut i en gemensam utställning. ARTmovements verksamhet är mobil men har främst huserat i Stockholmsregionen. Fram tills nu.

”Jag har själv kommit till Sverige från Syrien och har fått chans att lära känna nya människor genom ARTmovement. Därför är jag extra stolt och glad över att vi kan sprida oss i landet för att ge fler möjligheten att få mötas och bli sedda.” Najeb Al Bakar, projektledare ARTmovement.

Den 22-23 februari inleds den turnerande workshopen ”Fotoarkeologi” och första stopp blir Göteborg. Likt en arkeolog utforskar deltagarna med hjälp av fotografi en tilldelad plats och är med och skapar en alternativ berättelse utifrån sina upptäckter. I Göteborg leds workshopen av fotografen och journalisten AnnaCarin Isaksson, och i maj kommer verken ställas ut på en offentlig vägg i Pustervik, Göteborg.

Workshopen kommer att flytta vidare till Stockholm och Galleri All Art Now där samarbete sker med konstnären Paula Urbano med start den 7 mars. Och under påskveckan (6-9 april) fortsätter turnén till Sölvesborg där workshopen handleds av den lokala fotografen Serny Pernebjer. Verken kommer sedan att ställas ut på en kulturfestival i Sölvesborg under pingsthelgen.

Alla våra workshops är kostnadsfria och alla är välkomna att söka men riktar sig främst till unga mellan 15-25 år. ARTmovement önskar en mix av människor med olika bakgrunder och ser gärna nyanlända sökanden. Antalet deltagare är begränsat och det är därför viktigt att anmäla sig på www.artmovement.se/anmalan för att säkerställa sin plats. Glöm inte bort att skriva vilken stad du önskar att utforska.

Kontakt ARTmovement

info@artmovement.se

www.artmovement.se

Karin Roberts, grundare/projektledare

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.